چگونه در سال ۲۰۱۹ از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی جلوگیری کنیم؟

0

اگر یک بار عنوان این مقاله خواندید ولی از آن سر در نیاوردید و دوباره آن را خواندید، باید بدانید که شما تنها نیستید. ما هم تا چند وقت پیش با این مفاهیم آشنا نبودیم.

با وجود اینکه کلمه کنیبالیزیشن برای بازاریابی اینترنتی چندان مانوس نیست، اما خیلی وقت است که در این حوزه مطرح شده و از آن حرف به میان آمده است. در واقع کنیبالیزیشن به این معناست که یک سایت برای یک کلمه کلیدی با چندین صفحه اش در نتایج گوگل ظاهر شود.

به عبارت دیگر چند صفحه از یک سایتِ مشخص در یک یا چند کلمه کلیدی یکسان یا مشابه با همدیگر رقابت می کنند. این امر چیزی شبیه به گل به خودی در فوتبال است.

کنیبالیزیشن Cannibalization در سئو به چه معناست؟

مشکل کنیبالیزیشن که معمولا از روی غفلت صاحبان تجارت الکترونیک رخ می دهد به سئو سایت ضربه مخربی می زند. هنگامی که بیش از یک صفحه، کلمه کلیدی مشخص یا مشابهی را هدف قرار دهند، موتورهای جستجو سر در گم می شوند و نمی توانند تصمیم بگیرند که به کدام یک از این صفحات برای کلمه مورد نظر اعتبار دهند.

 

برای مثال یکی از سایت ها که روی فروش آنلاین کفش کار می کند کلمه «چکمه ساق بلند » را هدف قرار داده است. این سایت دو مقاله با عناوین زیر در بلاگ خود منتشر کرده است:

  • چگونه چکمه ساق بلند بپوشیم؟  (منتشر شده در نوامبر ۲۰۱۷)
  • ۱۰ روش برای پوشیدن چکمه ساق بلند در سال ۲۰۱۹ (منتشر شده در در ژانویه ۲۰۱۹)

یک ماه بعد این صفحاتِ بلاگ از صفحه فروش چکمه در سایت که صفحه لندینگ محسوب میشد در نتایج گوگل بالاتر بودند. حال، سوال این است که این اتفاق برای وب سایت فروش آنلاین چکمه خوب است یا بد؟

جواب این است که بستگی به خیلی چیزها دارد؛ به اینکه کلمه کلیدی دقیقا چه بوده؟ و کاربر در هنگام جستجو به دنبال چه عبارت خاصی می گشته است؟ کنیبالیزیشن کلمات کلیدی سیاه یا سفید نیست بلکه تا حدودی خاکستری است.

برای روشن ساختن کنیبالیزیشن سعی می کنیم در چند سناریو آن را برایتان ساده سازی کنیم.

موضوع کنیبالیزیشن کلمات کلیدی چقدر جدی است؟

این مشکل جدی تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. تقریبا بیشتر وب سایت ها در چند سال اخیر با درجات مختلفی این مشکل را تجربه کرده اند. خیلی سخت است که یک صفحه مشخص بتواند با چندین صفحه که پتانسیلی همانند خودش دارد رقابت کند. بنابراین توصیه می شود صفحات مهمتان را برای جلوگیری از مشکل کنیبالیزیشن با دیگر صفحات سایت مقایسه و این موضوع را بررسی کنید.

بیشتر سایت ها به چه شکل با کنیبالیزیشن درگیر هستند؟

به طور معمول کنیبالیزیشن در دو جا بیشتر نمود پیدا می کند.

۱٫ در سطح متا دسکریپشن

هنگامی که دو یا چند صفحه از یک سایت متا دسکریپشن، تگ تایتل و هدینگ های یکسان یا مشابهی داشته باشند کنیبالیزیشن اتفاق می افتد. برای حل این نوع کنیبال زمان زیادی لازم نیست چون تنها باید متا دسکریپشن ها و تایتل ها را اصلاح نمود.

این نوع کنیبالیزیشن اغلب در سایت های تجارت الکترونیک دیده می شود که از چندین دسته بندی و زیر شاخه برخوردارند و کلمات کلیدی خاصی را هدف قرار می دهند.

در مثالِ شرکت فروش چکمه، سایت به نوعی دسته بندی شده که یک صفحه لندینگ برای «انواع چکمه در مدل های مختلف» وجود دارد و از سوی دیگر دو صفحه و دسته بندی دیگر هم برای «چکمه های ساق بلند» و «چکمه های ساق کوتاه» طراحی شده است.

در تگ تایتل و هدینگ ۱ در دسته «همه مدل چکمه» آمده است: «فروش انواع چکمه های ساق بلند و ساق کوتاه/…..»؛ در صورتیکه باید این کلمات که اختصاص به دو دسته بندی کوچکتر دارد حذف شود و به جایش بیاید: «فروش مدل های مختلف چکمه زمستانی/… ».

در بیشتر موارد سایت ها یک متا دسکریپشن ثابت را برای همه زیر دسته های سایتشان با کلمات کلیدی مشابه تعریف می کنند، در حالیکه باید برای هر یک از دسته ها کلید واژه های مشخص و متای متفاوتی تعریف نمود.

این اصل که صفحات تجارت الکترونیک عموما به سمت متن های کوتاه گرایش دارند، باعث شده اطلاعات درون متا از اهمیت زیادی برخوردار شود. به علاوه این نکته را نباید فراموش کرد که موتورهای جستجو از طریق متا می فهمند که یک صفحه چه تفاوت هایی با سایر صفحات دارد.

۲٫ در سطح محتوای صفحه

کانیبالیزیشن زمانی در سطح محتوا اتفاق می افتد که دو یا چند صفحه عناوین بسیار مشابهی را در بدنه متنی خود داشته باشند. این نوع کنیبالیزیشن کلمات کلیدی عموما در صفحاتی با محتوای مقاله یا صفحات تراکنشی که با میزان زیادی متن منتشر می شوند، رخ می دهد. سر و سامان دادن به این مشکل کمی از قضیه متا دسکریپشن ها بیشتر زمان می برد. برای این منظور وب مسترها نخست باید صفحات رقیب را پیدا کنند و پس از آن بهترین رویکرد را برای مقابله با آن به کار ببندند.

برای مثال شرکت فروش چکمه دو پست در بلاگش تحت عناوین زیر منتشر کرده است:

  • پیشنهادانی برای محافظت از چکمه چرمی و طول عمر آن
  • ۱۲۱ راهکار برای اینکه چطور انواع مختلف چکمه را تمیز کنیم؟

از دیدگاه یک متخصص سئو می توان با اطمینان گفت که دو صفحه بالا به راحتی در معرض کنیبالیزیشن هستند. هر چقدر هم که نویسندگان تلاش کرده باشند زوایای متنی متفاوتی برای این صفحات به کار ببندند، باز هم محتوای تکراری بین آن ها وجود خواهد داشت. بد نیست اینجا به یک نکته مهم درخصوص سئوی محتوا اشاره کنیم.

سئو معمولا در نوشتن سر مقالات نقش عامل اصلی را ایفا نمی کند زیرا تیم های مختلفی در تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و بخش های مختلف یک سایت درگیرند و ایجاد تعادل مابین این ها به خصوص در شرکت های بزرگ کار سخت و پیچیده ای است. به راحتی ممکن است کار از دستشان در برود و محتواهای تکراری به وجود بیاید.

از نظر یک موتور جستجو چقدر این دو صفحه می توانند با هم تفاوت داشته باشند در حالیکه هر دو کلمات مشخص و مشابهی را هدف قرار داده اند؟ این سوال اصلی همانی است که باید مکرر از خود بپرسید. پیشنهاد ما این است که پیش از ایجاد هر صفحه جدید، محتوای صفحات قبلی را بررسی کنید.

انواع کنیبالیزیشن در سئو چیست؟

به بیان ساده، دو نوع کنیبالیزیشن در سئو وجود دارد:

۱٫ دو یا چندین صفحه لندینگ در یک وبسایت برای کلمات کلیدی مشابه هدف گذاری شوند و با هم رقابت کنند.

برای مثال دو صفحه از سایت برای کلمه کلیدی «چکمه ساق بلند» در یک زمان رتبه بندی شده باشند. مثلا یکی در نتیجه ۵ گوگل و دیگری در نتیجه ۸ باشد. آیا این مورد واقعا یک نوع مشکل کنیبالیزیشن است؟ جواب هم بله و هم خیر است.

اگر چندین صفحه از سایت شما برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی شدند به این دلیل است که موتور جستجو عناصری در هر دو صفحه پیدا کرده که کوئری مورد نظر را هدف قرار می داده اند. بنابراین این صفحات در معرض کنیبال شدن هستند. آیا این رویداد به این معنی است که شما باید همه چیز را در هر دو صفحه تغییر دهید؟ مسلما خیر. این موضوع بستگی به سناریو و هدف تجارت الکترونیک شما دارد.

سناریوی اول

سناریوی اول به این شکل است که دو صفحه از سایت شما رتبه خوبی گرفته باشند و در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو قرار داشته باشند. چنین اتفاقی شاید به نفع شما باشد. هر چه فضای بیشتری را اشغال کنید به این معنی است که ترافیک بیشتری وارد سایتتان می شود. بنابراین این تهدید در واقع کنیبالیزیشن خوب به شمار می رود.

در چنین مواردی پیشنهاد می شود اقدامات زیر را انجام دهید:

متا دسکریپشن را کمی جذاب تر و منحصر به فرد تر کنید تا هر یک از آن ها با دیگری تفاوت داشته باشد. اگر هر دو صفحه پیغام یکسانی به کاربران منتقل کنند تاثیر کمتری خواهد گذاشت.

در صورتیکه متوجه شدید که دو صفحه از سایت شما در نتایج گوگل بالا آمده اند ولی صفحه ب که اهمیت کمتری برایتان داشته رتبه اش از صفحه الف بهتر است. برای مثال در کلمه کفش ساق بلند صفحه «همه مدل چکمه؛ چکمه ساق بلند و چکمه ساق کوتاه» از صفحه اختصاصی «چکمه ساق بلند» بالاتر آمده باشد، باید چند کار انجام داد.

  • اول اینکه سرچ کنسول گوگل را چک کنید و ببینید کدام یکی از این صفحات کلیک بیشتری برای کلمه کفش ساق بلند داشته اند.
  • سپس تصمیم بگیرید که اگر ارزشش را دارد همه عناصر سئو را برای آن آدرس بهتر تغییر دهید.

برای مثال چه اتفاقی می افتد اگر کلمه «کفش ساق بلند» از تایتل و متن محتوای صفحه ای که مربوط به «همه مدل چکمه» است حذف شود؟ اگر گوگل واکنش نشان داد و صفحه اختصاصی «کفش ساق بلند» را که قبلا دوم بود بالاتر از صفحه اول نمایش داد که به هدفتان رسیده اید؛ وگرنه باز هم چیزی را از دست نداده اید چون هنوز هم دو نتیجه در رتبه اول گوگل از سایت تان وجود دارد.

سناریوی دوم

در صورتیکه صفحه الف دارای رتبه بالاتر است و یکی دیگر از صفحاتتان برای همان کلمه در نتایج ۱۵ تا ۲۰ قرار گرفته باز هم به خودتان و سیاست های کاری تان بر می گردد که چه تصمیمی برای آن می خواهید بگیرید. اگر دیدید این کنیبالیزیشن جزئی ارزش دارد که برای اصلاحش وقت بگزارید دست به کار شوید. کلمات کلیدی هر دو صفحه را تجزیه و تحلیل کنید و آن ها را تغییر دهید. ممکن است گوگل چند وقت دیگر این نتایج را تغییر دهد و به شکل دیگری واکنش نشان دهد.

سناریوی سوم

در مواقعی که هر دو صفحه سایت شما در نتایج صفحات دوم یا سوم موتور جستجو ظاهر شده باشد، کارهای زیر را می توانید انجام دهید.

سرچ کنسول گوگل را بررسی کنید تا ببینید کدام صفحه کلیک بیشتری در کلمه مورد نظرتان خورده است؟ همچنین باید کلمات مشابه را نیز چک کنید، چون صفحه های سایتتان که در صفحات دوم یا سوم نتایج گوگل باشد احتمالا کلیک بسیار کمی می خورد. سپس تصمیم بگیرید که تمرکزتان باید روی کدامیک از صفحات باشد. قطعا باید سراغ صفحه ای بروید که از نظر محتوایی غنی تر است و امکان تغییراتی برای سئوی  on-pageدر هر دو صفحه را داشته باشد.

تگ های تایتل، هدینگ ها و محتواهای تکراری را بررسی کنید. سعی کنید بخش هایی که هر دو صفحه با هم همپوشانی دارند بررسی کنید. اگر میزان محتواهای تکراری زیاد بود شاید ارزشش را داشته باشد که آن ها را با هم ادغام کنید و یکی را به صفحه دیگر ریدایرکت کنید. (در ادامه مقاله بیشتر راجع به ریدایرکت توضیح می دهیم)

۲٫ دو یا چند صفحه لندینگ در سایت شما در حال چرخش هستند و در زمان های متفاوت رنکشان با هم جابجا می شود.

این صفحات معمولا در نتایج جستجو بالا و پایین می شوند. برای مثال کلمه «چکمه ساق بلند» برای دو صفحه از سایت مورد نظر در زمان های مختلف رتبه گرفته است. ظاهرا گوگل مدتی در حال تصمیم گیری بوده که کدام یک از آن دو صفحه را برای آن کلمه:چکمه ساق بلند انتخاب کند. وقتی صفحه الف موقعیت ۶ گوگل را داشت، صفحه ب هیچ رتبه ای نداشت و زمانی که صفحه ب پوزیشن ۸ را داشت صفحه اول هیچ رنکی نداشت.

اگر چنین اتفاقی افتاد باید چکار کنیم؟ این مشکل موضوعی مشترک است و مطمئنا بیشتر سایت ها با آن مواجه شده اند. باید به سوال های زیر پاسخ دهید.

سوال اول: از چه زمانی چرخش شروع شد و یک صفحه جای آن صفحه دیگر را گرفت؟

مشخص شدن لحظه دقیق شروع این چرخش می تواند کمک کند تا بفهمید مشکل از کجا ناشی می شود. شاید از تگ کنونیکال استفاده کرده اید یا آن را حذف نموده اید؟ شاید تغییراتی در سئوی آن صفحات داده اید یا ممکن است الگوریتم های گوگل تغییر کرده باشد!

سوال دوم: برای یک کلمه مشخص چند صفحه به سمت نتیجه همدیگر چرخش داشته اند؟

اگر صفحات کمتری دچار این نوسان شده باشند حل کردن مشکل بهتر و آسان تر است. سعی کنید صفحاتی را که درگیر شده اند تشخیص دهید و همه عناصری که ممکن است باعث این بی ثباتی شده باشند بررسی کنید.

سوال سوم: هر چند وقت یک بار این صفحات چرخش پیدا می کنند؟

سعی کنید بفهمید مدت زمانی که این اتفاق در صفحات می افتد چگونه است. اگر فاصله های زمانی کوتاه تر باشد مشکل کمتر است. با توجه به شناختتان از سایت بررسی کنید که این چرخش تحت تاثیر تغییر دیگری در تنظیمات سایت نباشد. اگر این چرخش تنها یک بار اتفاق افتاده و بعد از آن متوقف شده باشد، چندان جای نگرانی نیست چون احتمال دارد که یک تغییر یا نوسان کوچک در الگوریتم های گوگل بوده باشد. یادمان باشد که گوگل هر روز در حال تغییر است.

چگونه تشخیص دهیم که کدام صفحات قربانی چه نوع کنیبالیزیشنی شده اند؟

ما در این مقاله توضیح می دهیم که با کمک چه ابزارهایی می توان کنیبالیزیشن های اصلی را تشخیص دهیم ولی مطمئنا چندین راه دیگر نیز برای دست یافتن به این نتایج وجود دارد. اگر شما راه های بهتری سراغ دارید لطفا آن را در پایین مقاله کامنت بگذارید.

ابزارهای لازم برای تشخیص نوع ۱ کنیبالیزیشن:

زمانی که دو یا چند صفحه لندینگ در یک کلمه مشابه رقابت می کردند اگر به دنبال روشی سریع برای بررسی آن ها بودید توصیه می شود از Ahrefs استفاده کنید. با کمک این ابزار در عرض چند دقیقه کنیبال ها را پیدا خواهید کرد. ابزارهایی مانند SEMrush، SEOMonitor  و ابزارهای مشابه نیز می توانند همین داده ها را به شما بدهند ولی Ahrefs سرعت بیشتری دارد. اگر به هیچ یک از این ابزارها دسترسی نداشتید می توانید از سرچ کنسول گوکل یک گوکل شیت بگیرید.

ابزارهای لازم برای تشخیص نوع ۲ کنیبالیزیشن:

هنگامی که دو یا چند لندینگ صفحه بر روی یک کلمه چرخش داشته باشند، باید از ابزارهای سنجش رتبه کمک بگیرید تا تشخیص دهید که چه زمانی یک کلمه کلیدی در یک url رتبه اش تغییر می کند. در این خصوص از ابزارهای Linkdex و Pi Datametrics هم می توان استفاده کرد. ابزار STAT هم داده ها را با تاریخ برای کلمه کلیدی نمایش می دهد.

یکی از سختی های کار با این نوع ابزارهای رتبه بندی این است که داده ها اغلب تنها با کلمات کلیدی در دسترس هستند و این کار مستلزم آنالیز کردن داده هاست. بدین معنی که باید وقت بیشتری برای چک کردن تمامی کلیدواژه هایی که درگیر این کنیبالیزیشن هستند بگذارید. با این حال نتایجی که از این ابزار به دست می آید ارزش وقت گذاشتن را دارد.

اگر به دنبال راهی سریع تر هستید بهتر است داشبورد Google Data Studio بسازید تا به GSC شما متصل شود و داده ها را در زمان واقعی جمع آوری کند. بنابراین لازم نیست زمانی که فکر می کنید مشکل کنیبالیزیشن رخ داده،  گزارش ها را چک کنید. تصویر زیر مثالی از یک داشبورد است:

جدول بالا لیست کاملی از کلیدواژه هایی را انتخاب کرده که در مدت زمانی تخطی داشته اند. برای مثال کلمه شماره اول در لیست (در بالای جدول) در دوره زمانی ذکر شده ۱۳ ارگانیک کلیک از GSC داشته و رتبه URL آن ۲۴ بار تغییر کرده است.(num _ of _ pages)

جدول دومی که در بالا آمده صفحاتی را نشان می دهد که برای هر کلیدواژه در دوره های زمانی رتبه بندی شده است. در این مثال خاص برای کلیدواژه X در urlها، رتبه بندی ۲۴ بار در دوره زمانی مشخص تغییر کرده است.

چه راهکارهایی برای مقابله با چرخش کنیبالیزیشن پیشنهاد می شود؟

این نکته اهمیت دارد که نوع مشخصِ کنیبالیزیشنی را که با آن مواجه شده اید تشخیص دهید و سعی کنید راه حلی متناسب با آن پیدا کنید. باید در این زمینه انعطاف کافی داشته باشید چون ممکن است راه حلی که برای یک سایت جواب داده برای سایت شما عملی نباشد.

ریدایرکت ۳۰۱

از خودتان بپرسید که آیا لازم است که همه صفحاتی که کنیبال شده اند ریدایرکت کنید؟ در چندین مورد جواب منفی است. مثلا اگر نسخه جدیدی از یک مقاله که قبلا (چند سال قبل) منتشر کرده بودید و خیلی شبیه به مقاله قبلی است، دوباره در سایت منتشر کردید، باید یکی از آن ها را ریدایرکت کنید. در نظر داشته باشید که URL  قدیمی تر معمولا نزد موتورهای جستجو مقبول تر است و ممکن است بک لینک هایی گرفته باشد.

بررسی کنید تا ببینید که صفحه الف بک لینکی دریافت کرده است یا نه؟ و اینکه در چند کلمه کلیدی رتبه بندی شده است؟ و این رتبه بندی چگونه بوده است؟

بعد از آن اگر صفحه الف به اندازه کافی دیده شده بود یک ریدایرکت ۳۰۱ از صفحه ب به صفحه الف انجام دهید. پس از آن همه لینک های داخلی که از سایت به صفحه ب آمده بود به سمت صفحه الف تغییر دهید. متا دیتا های صفحه الف را حتما آپدیت کنید. از جمله اینکه تاریخ ها را به تاریخ سال جدید( ۲۰۱۹ ) تغییر دهید. در صورتی که صفحه الف به اندازه کافی دیده نشده بود همه این کارها را برای صفحه ب انجام دهید.

تگ کنونیکال Canonical

اگر به هر دلیلی تصمیم داشتید که همه صفحات کنیبال شده را حفظ کنید، شاید برای ppc ، فضای مجازی، اهداف آزمایشی یا شاید به این دلیل که هنوز مرتبط هستند، کنونیکال تگ بهترین پیشنهاد برای شماست. مهمترین تفاوت میان ریدایرکت ۳۰۴ و کنونیکال تگ این است که در تگ کنونیکال هر دو صفحه باقی می مانند ولی حق مالکیت صفحه ب به صفحه الف منتقل می شود. اگر دوست داشتید مخاطبان، محتوای هر دو صفحه را ببینند از این شیوه استفاده کنید ولی موتورهای جستجو می دانند که کدام صفحه برایتان مهم تر است.

چه کارهایی باید انجام دهید؟

از صفحه الف به صفحه ب یک کنونیکال تگ انجام دهید. به عنوان تقویت کننده برای گوگل می توانید از تگ کنونیکال self – referencing استفاده کنید.

پس از ارزیابی قابلیت دسترسی و برابری لینک داخلی هر دو صفحه، اگر احساس کردید مفید است، می توانید همه یا بعضی لینک های داخلی را که از سایت به صفحه الف می آید به صفحه ب تغییر دهید.

بهینه سازی دوباره صفحات رقیب

این روش را پیش از این تحت عنوان کنیبالیزیشن متا دسکریپشن توضیح دادیم. این همان کنیالیزیشن نوع ۱ است که در این مقاله به آن اشاره شد. طبیعتا باید در این روش متاها، تگ های تایتل و سایر تگ های صفحه بررسی و از نظر کلمات کلیدی و تکراری نبودن بررسی می شود. همه این تغییرات باید در صفحه ای که برایتان اهمیت بیشتری دارد با دقت تمام صورت بگیرد.

ادغام محتوا

این راه حل شامل منتقل کردن تمام یا بخشی از محتوای یک صفحه به صفحات دیگر است. باید پیش از به کار بستن این روش تصمیم بگیرید که آیا ارزش دارد صفحه ای که محتوای آن را برداشته اید همچنان حفظ کنید یا فقط باید ریدایرکت ۳۰۱ را به کار بندید.

در مواردی که کنیبالیزیشن به دلیل وجود محتواهای مشابه یا تکراری در چندین صفحه رخ می دهد این روش موثر است. ادغام محتوا شباهت زیادی به نوع ۲ کنیبالیزیشن دارد (که پیش تر به آن اشاره شد). در ادغام محتوا باید محتوای متخلف و کپی شده را به صفحه اصلی برگردانید  تا این مشکل متوقف شود و رتبه صفحه افزایش یابد.

برای مثال ممکن است در سایتتان مقاله جدیدی منتشر کرده باشید که منحصر به فرد و ویژه باشد ولی در یک پاراگراف از آن به موضوع تمیز کردن «چکمه های چرمی» پرداخته باشید. این در حالی است که از قبل مقاله ای خاص در جواب این سوال که «چگونه چکمه های چرمی را تمیز کنیم؟» ایجاد کرده بودید و حالا این پاراگراف با آن همپوشانی دارد. در چنین موقعیتی باید از ادغام محتوا استفاده کنید و محتوای متخلف را از صفحه ب به صفحه الف منتقل کنید. آنگاه از صفحه ب برای این کلمه کلیدی یک لینک داخلی به صفحه اول بزنید چون آن صفحه به این موضوع می پردازد.

چه کاری باید انجام دهیم؟

-محتوای متخلف را در صفحه ب پیدا کنید، آن را دقیق بررسی کرده و بخش هایی که بیشترین شباهت را دارند با صفحه الف ادغام کنید.

از محتوایی که از صفحه برداشتید یک لینک داخلی به صفحه ای که قبلا در آن قرار داشته بدهید.

اغلب بعد از ادغام کردن محتوای دو صفحه، هیچ دامنه ای برای صفحه ای که محتوا از آن برداشته شده وجود ندارد ؛ بنابراین در چنین مواردی باید تنها از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کرد.

چگونه می توانیم در وهله اول از کنیبالیزیشن جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از کنیبالیزیشن یک کار ساده است که اکثر سایت ها آن را نادیده می گیرند. آن کار نقشه برداری کلمات کلیدی است. بخش مهمی از سئوی سایتتان باید اجرای استراتژی نقشه برداری صحیح پای به پای تحقیق کلمات کلیدی باشد.

به هیچ وجه هدف جستجو(search intent) را فرضی و قطعی در نظر نگیرید.

راه دیگر برای اجتناب از کنیبالیزیشن و آخرین نکته ای که می خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم چیزی است که اغلب با آن آشنا هستید؛ یعنی موضوع هدف جستجو یا search intent

بیشتر وقت ها با فرض اینکه گوگل به شیوه ای خاص رفتار خواهد کرد و نوع خاصی از نتایج را نشان خواهد داد همه چیز را خیلی بدیهی در نظر می گیریم. منظور این است که هنگامی که شما روی نقشه کلمات کلیدی تان کار می کنید این را فراموش نکنید که پیش از فرض کردن یک نتیجه مشخص، حتما بررسی کنید موتورهای جستجو چه نوع نتایجی را نمایش می دهند. این را بدانید که بیشتر وقت ها خود گوکل هم مطمئن نیست و اهداف مشخصی را در نظر ندارد.

برای مثال وقتی برای «ایده های کفش هدیه دادن» و «ایده های برای هدیه دادن کفش به معشوق» جستجو می کنید دو نتیجه جستجوی کاملا متفاوت به دست می آید، هر چند که نیت من از هر دوی این جستجوها فقط یک چیز باشد. در واقع من نیت و هدفم یک چیز است ولی به دو نوع متفاوت آن را جستجو کرده ام.

در سمت چپ تصویر بالا کوئری «ایده های هدیه کفش» سرچ شده و نتایج آن دیده می شود. در این نتایج تصاویری از google emage  و یک صفحه با محتوای متنی (به صورت محتوای informational ) به نمایش در آمده و بعد از آن محتواهای تراکنشی از صفحات ایکامرس دیده می شود. گوگل تصور کرده که کاربر به دنبال خریدن کفش برای هدیه است و با این حساب احتمال دارد به یک نرخ تبدیل نزدیک شود.

نتایج سمت راست تصویر، کوئری «ایده های هدیه برای نشان دادن عشق» است. گوگل در نتایج اول تبلیغات ادوردز را آورده و پس از آن بخش های مهم محتوای یک صفحه را به نمایش در آورده است. بعد از آن صفحاتی با محتوای خبری و تراکنشی را آورده است. تصاویر پینترست هم دوبار در ده نتیجه اول دیده می شود. واضح است که گوگل مطمئن نیست کاربر ترجیح می دهد چه چیزی را ببیند؛ آیا هنوز در مرحله بررسی است یا می تواند به سمت تبدیل حرکت کند؟

مثال بالا یک نمونه کوچک از تحقیق کلمات کلیدی است و نقشه برداری کلمات کلیدی است. همیشه پیش از برگزیدن یک کلمه کلیدی سعی کنید نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

-بررسی کنید که آیا صفحات قبلی شما آن کلمه کلیدی را پوشش داده یا نه؟

-اگر از قبل صفحه ای با آن کلیدواژه هدف قرار گرفته بود؛ چقدر خوب به آن کلیدواژه پرداخته اید؟ برای بهینه سازی آن چه کارهایی می توانید انجام دهید؟ آیا این صفحات درگیر موضوع کنیبالیزیشن نشده اند؟

-اگر از قبل صفحه ای برای کلیدواژه مورد نظرتان وجود ندارد آیا ارزش دارد که صفحه ای برای آن ایجاد کنید و اگر دست به چنین کاری بزنید چه پیامدهایی برای صفحات موجودتان خواهد داشت.

-بررسی کنید که گوگل چه نتایجی را برای کلیدواژه هدف شما نمایش می دهد چرا که ممکن است با آن چیزی که شما انتظار داشته اید تفاوت داشته باشد(هدف جستجو).

-بعد از اینکه صفحه را ایجاد کنید دوباره بررسی کنید که آن صفحه با انواع کنیبالیزیشن که در مقاله حاضر به آن اشاره شد درگیر نباشد.

نتیجه گیری

کنیبالیزیشن کلمات کلیدی یک مشکل نه چندان مهم و در عین حال قابل توجه است. این موضوع بیش از همه برای سایت هایی که سال های طولانی مشغول فعالیت هستند بروز می کند. با این همه نباید ترسید. راه های ساده ای برای حل این مشکل وجود دارد. امیدواریم مقاله پیش رو توانسته باشد راهکارهای لازم را در این خصوص به خوبی با شما به اشتراک بگذارد.

در بیشتر مواقع رعایت کردن سایر عناصر سئو همچون backiinks، crawlability و ادغام محتوا راهگشاست. در صورت ممکن، همیشه تغییراتتان در سایت را پیش از اعمال کردن تست کنید.

اگر شما هم مانند ما طرفدار به اشتراک گذاشتن اطلاعات هستید و فکر می کنید راه های دیگری جز مواردی که اینجا ذکر شد برای مقابله با کنیبالیزیشن وجود دارد، لطفا آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Enter Captcha Here : *

Reload Image