سئو سایت چیست؟ چرا باید به مفهوم آن اهمیت بدهیم ؟

0

 هروقت  به عنوان یک کاربر سوالی برایتان پیش بیاید و در جستجوی اطلاعات درباره ی مطلب خاصی باشید، احتمالا اولین کاری که به ذهن تان می رسد این است که به موتورهای جستجو رجوع کنید . منطقی به نظر می آید چرا که این موتورها آسان ترین و سریعترین روش دسترسی به اطلاعات هستند. در میان نتایج جستجوی تان روی صفحه نمایش ، لینک های صفحه ی اول همیشه به محتوای مورد نظرتان نزدیک تر و مرتبط تر هستند و اصولا هم می توانید به سادگی تمام چیزی را که در جستجوی آن بوده اید را در همین صفحه و ابتدای آن پیدا کنید. اما موتور جستجو چگونه تشخیص می دهد این لینک ها و مطالب بیشتر به کار شما می آیند و مرتبط ترین نتایج موجود هستند؟ پاسخ این سوال شما را به درک عمیقی از مفهوم سئو می رساند.

ساده ترین تعریفی که می توان از سئو سایت ارائه داد همین است :

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو است . سئو روندی است که تولید و مدیریت محتوا را به سمتی هدایت می کند  که مطالب و  محتوای وبسایت تان درباره ی موضوعات مختلف از نظر  موتورهای جستجو به عنوان مرتبط ترین نتایج در نظر گرفته شده و به کاربران پیشنهاد داده شوند. با استفاده از تکنیک های سئو می توانید میزان دیده شدن و تشخیص محتوای سایت تان را افزایش دهید تا جایگاه تان در صفحه نتایج جستجو (Search Engine Results Page /SERP) ارتقا پیدا کند و در  نتیجه ترافیک و بازدیدهای بیشتری به صورت طبیعی از سمت موتورهای جستجو به وبسایت تان سرازیر شوند.

آیا سئو سایت به همین آسانی است ؟

همانطور که خودتان هم باید حدس زده باشید، بهینه سازی برای موتورهای جستجو کار چندان آسانی هم نیست. هرموتورجستجو (گوگل،بینگ،یاهو و ..) مجموعه ای از استانداردهای همیشه درحال تغییر و مخصوص به خودش را  دارد   که تعیین  می کند وبسایتتان برای بهتر دیده شدن در میان نتایج جست و جوی آنها باید  چه معیارهایی داشته باشد. بهینه سازی برای موتورهای جست و جو روشی است که به موتور جست وجو کمک می کند وبسایت شما را پیدا کند و در پاسخ عبارت مورد جستجوی کاربر ، جایگاه بهتری نسبت به بین میلیون ها وبسایت دیگر به آن بدهند.

استراتژی ها و تکنیک های سئو  امکان دسترسی موتورهای جستجو به محتوای سایت شما را فراهم می کنند و شانس دیده شدن و پیداشدن در نتایج را بالا می برند. سئو عموما در جهت افزایش بازدیدکنندگان وبسایت از طریق بالا رفتن رتبه در لیست و صفحه ی نتایج گوگل (SERP) استفاده می شود.

هدف سئو و بهینه سازی سایت به طریقی است که موتورهای جستجوی متداول تا جای ممکن اهمیت بیشتری برای وبسایت شما قائل شوند و در میان نتایج شان اولویت  بالاتری به آن اختصاص دهند. رتبه بالا در SERP ترافیک مفید سایت را بالا می برد. یک سئو کار حرفه ای می تواند شما را در مسیر انتخاب برنامه های مطابق نیازتان یاری کند. یادتان باشد میانبری وجود ندارد،رسیدن رتبه ها بالا ماه ها و هفته ها زمان می برد و پیشرفت چند روزه خیال خامی بیش نیست.

سئو سایت

سئو داخلی سایت

سئوی  داخلی با کنترل برخی فاکتورهای داخلی سایت مثل کدها، محتوا و تصاویر سر و کار دارد. در بهینه سازی داخلی سایت باید هر کدام از عوامل و جنبه های سایت که به نحوی با سئو ارتباط دارند از جمله  عناوین صفحات و سرفصل ها، محتوا و سازمان بندی  آن و لینک های داخلی  مورد بررسی و اصلاح قرار بگیرند. درج کدهای HTML ؛ استفاده از متاتگ ها , جاگذاری کلمات کلیدی و تراکم کلمات کلیدی مورد استفاده ، نمونه هایی از روش های بهینه سازی سایت هستند.

 سئو خارجی سایت

سئو خارجی سایت در درجه ی اول به ساخت بک لینک (لینک هایی که از سایت های دیگر به  سایت بهینه شده داده می شود)  متکی است. بهینه سازی برونی مستقیما با اعتبار سایت سروکار دارد، هرچه لینک های بیشتری به وبسایت شما  داده شود بر اعتبار آن افزوده خواهد شد. این فرآیند به شدت زمانبر است و طی چند روز یا چند ساعت قابل نتیجه دهی نیست بلکه ممکن است چند ماهی وقت ببرد و البته کار و انرژی دائمی نیز می طلبد.


سئو سایت

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید کلیه تکنیک ها و استراتژی هایی را شامل می شود که در چارچوب قوانین و دستورالعمل های موتورهای جستجو قرار می گیرند و بدون تقلب پیش می روند.سئوی کلاه سفید با سلامت کامل و بدون هیچ خطری رتبه ی سایت را بالا می برد و مهم ترین شاخصه اش این است که نمی تواند محتواهای ضعیف و کم کیفیت را به نتایج خوبی برساند. از تکنیک های سئو کلاه سفید توان به بهبود کیفیت محتوا، ساختار بندی مجدد و بهینه سازی HTML سایت، کسب لینک از طریق  تولید محتوای قوی و تحقیق و توسعه ی وبسایت اشاره کرد. با استفاده از این تکنیک ها می توان به رشد تدریجی و ملایم اما پایداری دست

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه هرگونه ترفند، طرح یا حقه ی ممکن را برای دور زدن الگوریتم های موتورهای جستجو و جلوگیری از تنزل رتبه محتوای بد در صفحه ی نتایج جستجو را پیاده می کند. سطح امنیت این نوع بهینه سازی بسیار پایین است. سئو کلاه سیاه را نباید با بهینه سازی بد اشتباه گرفت، زیرا اولی زیر پا گذاشتن آگاهانه قوانین است و دومی از اطلاعات کم سرچشمه می گیرد. اگر تکنیک های سئو کلاه سیاه را انتحاب کرده اید رشدی سریع، غیرقابل پیش بینی و البته کم دوام در رتبه سایت تان خواهید داشت.

سئو بد و ضعیف

سئو بد می تواند نتیجه ی این باشد که موقع ساخت و توسعه ی سایت برای بهینه سازی هیچ برنامه ای نداشته باشید. این وضعیت  اغلب نتیجه ی  کمبود اطلاعات و کم کاری و میانبر زدن برای صرفه جویی در زمان است . سئو ضعیف در ساختارهای پایه ی وبسایت های  کمپانی هایی که تازه شروع به کار می کنند بسیار رایج است. این مساله خیلی مهم است که پیش از بهره برداری از سایت برنامه های خوبی از سئو کلاه سفید و قوی برایش در نظر داشته باشیم. شروع درست بهینه سازی برای موتورهای جستجو می تواند اهمیت بالایی داشته باشد اما اگر وبسایت تان تاکنون سئو بدی داشته است ،نگران نباشید به مرور زمان می توان آن را اصلاح کرد و به نتایج خوبی رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Enter Captcha Here : *

Reload Image