همه آنچه که باید در سایت برای رسیدن به رتبه اول گوگل انجام دهیم!

2

مسئله سئو داخلی سایت همیشه یکی از مهمترین فاکتورها در شروع یک کسب و کار اینترنتی هستش و هر سایتی نیاز داره برای افزایش فروش و جذب مشتری به صورت طبیعی و بدون هزینه اضافی روی این مورد حسابی کار بکنه.

امروز قرار هستش که به شما عزیزان نکات مهمی درباره سئو داخلی یا On-Page SEO آموزش بدم که با رعایت این موارد میتونید گام بزرگی برای بهینه سازی سایت تون بردارید و دیگه نیازی به هزینه اضافی برای این کار به دیگران پرداخت نکنید.

سئو داخلی On-Page SEO چیست ؟!

سئو داخلی در واقع یکی از فاکتور های اصلی بهبود رتبه سایت شما در گوگل هستش و اگر این مورد به خوبی در سایت شما انجام بشه بدون هزینه های تبلیغاتی می تونید افزایش بازدید سایت و همچنین فروش سایت تون رو تضمین کنید.

مواردی که به سئو داخلی سایت مربوط میشه محتوا و طراحی سایت هستش و البته موارد دیگه ای مثل لینک سازی داخلی ، UI/UX سایت ، سرعت لود سایت نیز شامل فاکتور های On-Page SEO محسوب میشند.

در ادامه شما با ۱۱ روش سئو کلاه سفید آشنا خواهید شد که با رعایت همه این موارد مسلما بعد از مدتی شاهد بهبود رتبه سایت در گوگل هستید.

۱- کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید

اولین قدم از این فاکتور ها انتخاب کلمات کلیدی هدف سایت تون هستش.شما باید بدونید که سایتی که راه اندازی کردید دقیقا قرار هستش چه خدماتی به کاربران ارائه بده و روی چه موضوعاتی قرار هستش کار بشه.

مسلما پیدا کردن این کلمات کار سختی نیست و برای اینکه بتونید بهترین کلمات کلیدی برای سایت رو انتخاب کنید می تونید به سایت های رقیب مراجعه کنید و از طریق آمار های الکسا،moz و سایر ابزار آنالیز سایت به کلمات کلیدی اصلی این سایت ها دست پیدا کنید و شما هم از اون کلمات استفاده کنید.

نکته : بهتره برای شروع از کلمات کلیدی ساده تر (کلمات سه بخشی یا بیشتر) استفاده کنید که ترافیک و ورودی کمتری دارند و کم کم به سمت کلمات کلیدی حساس تر و اصلی (کلمات دو بخشی و تک بخشی) حرکت کنید.

چگونه بهترین کلمات کلیدی در حوزه کاری سایت خود را پیدا کنیم؟!

۱- عناوینی که مربوط به حوزه موضوعی سایت تان هست را بنویسید : به عنوان مثال اگر سایت شما در حوزه اخبار تکنولوژی فعالیت دارد می توانید از عناوینی مثل “آیفون XS” ، “سامسونگ و آیفون” ، “تلویزیون هوشمند” و … استفاده کنید.

۲- استفاده از ابزار های حرفه ای جهت پیدا کردن کلمات کلیدی مهم و مرتبط سایت مانند Google Keyword Planner که مختص به گوگل ادوردز می باشد و همچنین ابزار های معروف دیگه مثل Ubersuggest و Ahrefs که البته متاسفانه این خدمات رایگان نیستند و اگر بتونید اکانت های پولی این ابزار ها رو پیدا کنید (در ایران اشتراک این ابزار ها موجود هستش) کمک زیادی به سایت شما می کند.

۳- حالا کلمات کلیدی که در مرحله اول به صورت پیشنهادی برای موضوع سایت تون انتخاب کردید در گوگل سرچ بزنید و لینک اولی که در نتایج گوگل هستش رو کپی کنید.

۴- حالا همین لینک سایت رو که کپی کردید می تونید در سایت Ahrefs وارد کنید و در بخش organic keywords میتونید کلمات کلیدی اصلی سایت رقیب تون رو ببینید و به نوعی کلمات رو از این سایت بدزدید.

۵- یک روش دیگه هم هستش که بسیار زیرکانه و حرفه ای می تونید به کلمات کلیدی خوبی برای سایت تون دست پیدا کنید . اول اینکه شما در گوگل یک بخش از کلمه کلیدی رو وارد کنید و خود گوگل ادامه اون کلمه رو به صورت یک لیست کشویی بهتون نمایش میده و می تونید از تمام این کلمات پیشنهادی گوگل استفاده کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای سایت

زمانی که شما این مراحل رو طی کنید با یک لیست از کلمات کلیدی مرتبط با سایت خودتون مواجه میشید و حالا باید شروع به کار کردن روی این کلمات بکنید و پیشنهاد می کنم حتما از کلمات ساده تر و چند بخشی شروع کنید.


۲- محتوای عالی با بیش از ۲۰۰۰ کلمه تولید کنید

اول از همه باید بدونید که یک محتوای عالی به چه معناست؟! محتوایی که خواننده رو تا آخر مقاله درگیر کنه و به نوعی به سوالات کاربران پاسخ بده و برای خواننده جذاب باشه و خسته کننده نباشه همچنین استفاده از تصاویر مناسب و مرتبط با محتوا و البته استفاده از ویدیو در محتوا نیز خیلی مفید هستش.

چرا باید محتوای طولانی تولید کنیم؟!

طبق بررسی هایی که توسط سایت Backlinko روی یک میلیون مقاله انجام شده به این نتیجه رسیدند که مقالاتی با محتوای بالای ۱۹۰۰ کلمه دارای رنک و رتبه بهتری نسبت به سایت هایی با مقاله کوتاه هستند.

همین مقاله ای که شما دارید مطالعه می کنید بالای ۲۰۰۰ کلمه هستش و طبیعتا علاوه بر اینکه شما به عنوان خواننده مجبور هستید تا انتهای این مقاله رو بخونید باعث کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate سایت میشه و این روی سئو داخلی سایت تاثیر عالی داره.

چگونه یک محتوای بلند و طولانی بنویسیم؟!

۱- قدم اول پیدا کردن عناوین و کلمات کلیدی مهم برای نوشتن محتوا هستش و باید این عناوین در محتوا استفاده و تکرار بشه. به عنوان مثال در همین مقاله عناوین اصلی “سئو داخلی سایت” “تولید محتوا” “طراحی سایت” “بهبود رتبه گوگل” و … هستش.

۲- در گوگل به دنبال ۱۰ مقاله برتر مرتبط با کلمات کلیدی و محتوای خودتون بگردید و سعی کنید خلاصه ای از همه این مقالات داشته باشید و با در نظر گرفتن همه اونها بتونید یک مقاله بهتر و قویتر از سایر رقبا تون بنویسید.

۳- اگر این مراحل رو طی کنید و شروع به نوشتن محتوا کنید مطمئنا به یک محتوا با تعداد کلمات بین ۱۰۰۰-۱۵۰۰ کلمه میرسید و حالا آماده انتشار مطالب هستید.

۴- در مرحله بعد این مطلب رو سریعا از گوگل سرچ کنسول درخواست ایندکس بدید و بعد از یکی دو روز از قسمت Performance برید و ورودی های سایت رو بررسی کنید.ضمن اینکه می تونید از یکی از کلمات کلیدی اصلی به عنوان فاکتور برای نمایش نتایج جستجو در کنسول گوگل استفاده کنید.

تولید محتوا 2000 کلمه ای

۵- اشتباهی که اکثر وبمستران انجام میدن عدم آپدیت و بروزرسانی مطالب قدیمی سایت شون هستش.باید در نظر بگیرید که بروزرسانی مطالب قدیمی و افزایش تعداد کلمات محتوا به فرض مثال از ۳۰۰ کلمه به ۱۰۰۰-۱۵۰۰ کلمه باعث میشه که گوگل یه اون مقاله خیلی بهتر و با جدی تر نگاه کنه و طبیعتا رشد این مقاله بسیار بالا خواهد رفت.

چرا تولید محتوای طولانی بسیار خوب است؟!

به این دلیل که گوگل به دنبال نمایش بهترین و کامل ترین نتیجه و مقاله به کاربرانش هست.بنابراین اگر سایت شما دارای یک محتوای طولانی ۲۰۰۰ کلمه ای یا حتی بیشتر باشه گوگل روی این مقاله زوم میکنه و بین سایر رقبا با محتوا کمتر مسلما سایت شما رو برای نمایش به کاربر انتخاب میکنه.

نکته مهم : سعی کنید محتوای خودتون رو طوری بنویسید که دارای پاراگراف های بسیار زیاد با متن های کوتاه باشه درست همین کاری که در همین مقاله دارید می بینید.در واقع پاراگراف های مقاله تون نباید داری کلمات خیلی زیادی باشه چون چشم خواننده رو اذیت میکنه.

مورد بعدی که در مقالات با محتوای طولانی بسیار حائز اهمیت است اینه که کاربران مجبور میشن تایم بیشتری در سایت شما بگذرونند تا این مقاله رو تا آخر دنبال کنند و همین باعث افزایش ماندگاری کاربران در سایت شما و کاهش نرخ پرش Bounce Rate میشه که بسیار نکته عالی برای بهینه سازی و سئو سایت به شمار میره.

نکته مهم : از کلمات کلیدی مشابه با کلمه کلیدی هدف در محتوای خود استفاده کنید.درواقع الزامی نیست در تمام محتوای خود فقط از یک کلمه کلیدی استفاده کنید بلکه استفاده از کلمات هم معنی و مشابه با همین کلمه کلیدی اصلی نیز بسیار مهم است.


۳- تگ عنوان و توضیحات متا مقاله خود را بهینه سازی کنید

یکی از اصلی ترین و مهمترین فاکتورهای بهینه سازی سئو داخلی سایت رعایت این دو مورد یعنی عنوان متا Meta Title و توضیحات متا Meta Description هستش.

نکته ای که باید حتما توجه کنید اینه که در هردو تگ متا باید حتما کلمه کلیدی اصلی به کار رفته باشه.همونطور که در همین مقاله مشاهده می کنید کلمه کلیدی سئو داخلی سایت هم در عنوان و هم در توضیحات متا قرار گرفته .

دقت داشته باشید که تگ عنوان سایت از ۷۵ کلمه بیشتر نشه و همچنین تعداد کلمات توضیحات متا نیز از ۱۵۵ کلمه رد نشه.یکی از ابزارهای عالی برای نوشتن بهترین عنوان و توضیحات Google SERP Snippet Optimization Tool هستش.

چگونه CTR را افزایش دهیم

CTR یا نرخ تبدیل کلیک یعنی زمانی که به ازای هر جستجو تعداد کلیک روی لینک سایت شما بیشتر باشد.این مورد یکی از فاکتورهای اصلی گوگل برای بهبود رتبه سایت شما می باشد.

سایتی که در رتبه اول گوگل قرار دارد دارای بیشترین کلیک از کل جستجو ها می باشد و این نشان از CTR بالای این سایت دارد.بنابراین حتی اگر در رتبه های دوم و سوم گوگل هم باشید باز هم امکان کلیک روی لینک سایت شما بالاست و نتیجه بسیار خوبی خواهید گرفت.

استفاده از ایموجی در تگ متا عنوان؟!

مسلما استفاده از ایمجوی باعث جذب مخاطب خواهد شد و الب روی عناوینی با ایموجی کلیک می کنند.همانطور که در تصویر زیر می بینید توجه به ایموجی های زرد رنگ باعث افزایش CTR و در نتیجه بهبود رتبه سایت در گوگل میشه.

استفاده از ایموجی در تگ متا عنوان

از اسکیما در سایت خود استفاده کنید

ساختار اسکیما یکی از مهمترین فاکتورهای بهینه سازی سئو سایت محسوب میشه به طوری که با استفاده از این تکنیک سایت شما به گوگل خیلی راحت تر معرفی میشه و گوگل میتونه بخش های مختلف سایت رو به راحتی شناسایی کنه.

البته موردی که اینجا قراره بهش اشاره کنیم اسکیما Rating یا Rich Snippet هستش که از همین لینک می تونید افزونه اسکیما رو در سایت تون نصب و فعال کنید و مثل تصویر زیر لینک سایت شما در نتایج گوگل دارای ستاره باشد.

اسکیما ستاره دار کردن مطلب Rich Snippet


۴- استفاده از url کوتاه و توصیفی برای مطلب

حتما بارها شنیدید که باید آدرس لینک مطلب کوتاه باشه و خیلی طولانی نباشه چرا که گوگل با آدرس url های بلند و طولانی اصلا موافق نیست.بنابراین url مقاله شما باید نسبتا کوتاه باشه و حتما از کلمه کلیدی در آدرس لینک استفاده بشه.

  1. yoursite.com/blog/archive/10/22/2018/this-the-seo-strategy-I-use-lol/page/1
  2. yoursite.com/seo-strategy
  3. yoursite.com/?p=345

از بین سه مورد بالا بهترین انتخاب گزینه دوم هستش.موتورهای جستجو ترجیح میدند مطالبی رو دنبال کنند که تعداد کلمات استفاده شده در url بین ۳ تا ۵ کلمه باشه.همچنین از کلماتی مانند “به ، ها ، هست ، یک و …” در url مطلب خودداری کنید.

استفاده از url کوتاه برای لینک مطلب

نکته : برای تنظیم url مطالب در وردپرس به بخش تنظیمات/پیوندهای یکتا مراجعه کنید و گزینه نام نوشته را انتخاب کنید.


۵- از تگ های H1,H2,H3 استفاده کنید

همونطور که در همین مقاله مشاهده می کنید عناوین اصلی این مطلب با تگ های H2 و همچنین عناوین زیرمجموعه این موارد با تگ H3 قرار گرفتند و دلیل این کار دیده شدن بهتر این عناوین در گوگل هستند چرا که از کلمات کلیدی اصلی و مشابه استفاده شده و هرچی از این کلمات با تگ های h1-h2-h3 استفاده بشه در بهینه سازی و سئو مطلب تاثیری بهتری و قوی تری داره.

  • از تگ H1 فقط یکبار در هر صفحه استفاده کنید و این تگ مهمترین عنوان باید باشه و حتما کلمه کلیدی اصلی داخلش قرار بگیره.
  • از تگ H2 همونطور که گفتم برای عناوین اصلی مقاله استفاده کنید و در این تگ هم استفاده از کلمات کلیدی اصلی و مشابه توصیه میشه.
  • تگ H3 و H4 نیز میتونه برای زیرمجموعه عناوین اصلی مقاله استفاده بشه و باز هم میتونه در بالا اومدن کلمات کلیدی در نتایج جستجو کمک خوبی بکنه.

۶- تولید محتوا را با تصاویر،ویدیو و فایل صوتی جذاب تر کنید

بر هیچکس پوشیده نیست که استفاده از تصاویر زیاد در محتوا باعث میشه که خواننده با دقت بیشتری به اونها نگاه کنه و وقت بیشتری رو در این صفحه بگذاره.همینطور استفاده از ویدیو باعث ماندگاری بیشتر کاربر در صفحه میشه و این در بهینه سازی سئو تاثیر فوق العاده ای داره.

ضمن اینکه استفاده از چند رسانه ای ها در محتوا باعث اشتراک گذاری مطلب توسط کابران زیادی میشه و این کار باعث لینک سازی طبیعی برای سایت شما خواهد شد و طبیعتا رتبه شما در گوگل ارتقا خواهد داشت.

استفاده از تگ alt در تصاویر

حتما در تصاویر خود از تگ alt یا توضیحات برای هر تصویر استفاده کنید و ترجیحا از کلمه کلیدی استفاده بشه.

استفاده از تگ alt در تصویر


۷- به مطالب قبلی سایت تان و سایت های معتبر لینک دهید

یکی از مهمترین و اصلی ترین فاکتور های بهبود سئو داخلی سایت مسئله لینک سازی هستش که اول از همه بهتره روی لینک سازی داخلی سایت تون کار کتید بنابراین حتما در هر محتوایی که می نویسید به چند مطلب اصلی دیگه سایت تون لینک بدید و همینطور به یک یا دو سایت معتبر خارجی (خارج از سایت خودتون) هم لینک بدید.

ضمن اینکه با لینک دادن به صفحات دیگر سایت تون باعث افزایش اعتبار اون صفحه و همچنین کلمه کلیدی مد نظر میشه و این روند اگر بارها در تمام مطالب تون تکرار بشه در آینده نزدیک باعث بهبود رتبه صفحات سایت شما در گوگل خواهد شد.

برای لینک های خارجی شما باید در هر محتوای خود بین ۴ تا ۶ لینک قرار بدید.

یک نمونه عالی برای لینک سازی خارجی سایت ویکی پدیا است.

لینک سازی خارجی
نمونه لینک سازی خارجی در ویکی پدیا

توجه : هشدار در مورد لینک سازی در محتوا

  1. حتما به سایت های مرتبط با موضوع سایت خود لینک دهید
  2. اصولا نیازی نیست که به صفحه دیگری لینک دهید که دقیقا کلمات کلیدی یکسانی با همین محتوا را دارند.

زمانی که به سایت دیگری لینک می دهید مطمئن شوید که به نحوی به مدیر سایت مقابل اطلاع دهید و با این کار ممکن است سایت مقابل شما را در شبکه های اجتماعی خودش نیز لینک کند.

صحبت از شبکه های اجتماعی شد…


۸- اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی فراموش نشود

اگر تا الان مطالب زیادی در مورد آموزش سئو سایت خوندید مطمئنا با این فاکتور بارها مواجه شدید که اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی (فیسبوک-توییتر-لینکدین-پینترست و …) تاثیر بسیار عالی در اعتبار صفحه و بهبود رتبه سایت خواهد داشت.سعی کنید در سایت تون دکمه های اشتراک گذاری مطالب رو طوری قرار بدید که همیشه در دسترس مخاطبان باشه.

افزونه WP Social Sharing پیشنهاد من به شما هستش که البته فقط برای سایت های وردپرسی قابل استفاده هستش و برای سایر سایت ها می تونید از کدهای آماده نیز استفاده کنید.

کاربران را تشویق کنید تا در مطلب کامنت ارسال کنند

یکی دیگه از مسائل مهم در بهبود رتبه محتوای سایت شما ارسال نظرات از سوی کاربران هستش و زمانی که این اتفاق رخ میده گوگل روی مطلب شما زوم میکنه و این باعث میشه که مطلب شما به رتبه های بالاتری در گوگل دست پیدا کنه.کاری که مثلا می تونید در هر مطلب تون انجام بدید قرار دادن یک متن چالش بر انگیز در انتهای محتوا هستش. مثلا “به نظر شما چه روش های دیگه ای برای بهبود سئو سایت وجود دارد؟!”


۹- سایت را بهینه سازی کنید (تغییرات فنی)

مهمترین مواردی که باید در سایت شما باید انجام شود :

۱ – افزایش سرعت لود سایت

فایل های جاوا اسکریپت زیادی در سایت وجود نداشته باشد.از CDN در سایت خود استفاده کنید.یکی از بهترین سایت ها برای انجاک این کار CloudFlare هستش که باعث میشه سایت شما از نقاط مختلف جهان بارگذاری بشه و سرعت لود سایت بهتر بشه.

همچنین استفاده از افزونه های کش وردپرس مثل WordPress Fastest Cache یا Wp Rocket باعث فشرده سازی فایل های قالب،بهینه سازی تصاویر و کش فایل ها در مرورگر شما می شود و باعث بهبود سرعت لود سایت خواهد شد.

۲- سایز کمتر تصاویر

مسلما استفاده از تصاویر با سایز بالا باعث سنگین شدن صفحه و دیر لود شدن سایت میشه و بهتره قبل از آپلود تصاویر در محتوا حتما سایزشون رو کم و فشرده کنید و پیشنهاد من به شما افزونه  ImageCompressor هستش.

۳- رسپانسیو بودن قالب برای موبایل

گوگل تاکید بسیار زیادی به این مسئله داره که حتما همه سایت ها باید برای صفحات موبایل سازگار و رسپانسیو باشند.بنابراین از قالب هایی برای سایت تون استفاده کنید که این مورد کاملا درست و حرفه ای انجام شده باشه.

نکته مهم : برای گرفتن نتیجه بهتر در این مورد پیشنهاد می کنم افزونه AMP plugin for WordPress رو نصب کنید.


۱۰- جهت بهینه سازی مقالات بک لینک تهیه کنید

با اینکه مورد بک لینک یا همون لینک سازی Link Building جزو فاکتور های فنی سئو داخلی سایت محسوب نمیشه و در واقع جزو فاکتورهای سئو خارجی یا Off Page هستش اما لازم دونستم در این بخش بهش اشاره کنم.

همیشه ساخت بک لینک در مقالات بسیار زیادی تاکید شده که برای صفحات خاصی از سایت تون بهتره اینکار انجام بشه و با گرفتن بک لینک های قوی از سایت های معتبر و مرتبط می تونید ارزش و اعتبار صفحات تون رو بالا ببرید.

زمانی که شما یک کلمه کلیدی رو آنالیز می کنید متوجه میشید که صفحه مورد نظر دارای بک لینک های بسیار قوی هستش.در وبسایت Ahrefs اگر شما یک کلمه کلیدی رو سرچ می زنید در قسمتی از ابزار بخشی وجود داره که به شما نشون میده چه تعداد بک لینک برای این کلمه لازم هستش تا به ۱۰ رتبه اول گوگل برسید.

ساخت بک لینک

طبق تصویر بالا به عنوان مثال برای کلمه hire a plumber حدود ۲۰ بک لینک نیاز هستش تا به ۱۰ رتبه اول گوگل دست پیدا کنه.با روش هایی مثل تشویق کاربران به اشتراک گذاری مطلب تان در سایت های خودشان و شبکه های اجتماعی و لینک دادن به سایت شما،می تونید بک لینک های عالی بدست بیاریدو

ضمن اینکه می تونید با پرداخت هزینه در سایت های معتبر و مرتبط هم به صورت ریپورتاژ آگهی یا بک لینک ماهانه برای کلمات کلیدی و محتوای اصلی و مهم سایت تون اینکار رو انجام بدید.


۱۱- همیشه محتوای جدید به صورت منظم تولید کنید و مطالب قدیمی را بروز کنید

شما می تونید با انتشار مطالب جدید به صورت منظم در ماه باعث ارتقا رتبه سایت تون بشید و اینکار رو هیچوقت متوقف نکنید به این دلیل که محتوا قلمرو پادشاهی سایت تون هستش و هرچی این قلمرو رو گسترش بدید وضعیت سایت شما بهتر و قویتر خواهد شد.

زمانی که شما اینکار رو انجام میدید می تونید از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول ترافیک ورودی به سایت تون رو به دقت بررسی کنید و متوجه بشید از چه کلماتی و به چه صفحاتی ورودی دارید و همچنین کلمات جدیدی که به سایت شما مرتبط میشند رو هم متوجه میشین و می تونید براشون محتوا جدید تولید کنید.


هشدار در مورد استفاده از سئو کلاه سیاه

در این مقاله سعی کردم تمام اصول اصلی و معتبر و طبیعی که گوگل به اونها اشاره کرده رو بهتون آموزش بدم و اگر این نکات و مراحل رو انجام بدید مطمئن باشید به زودی در عرض چند هفته شاهد پیشرفت و بهبود سایت تون خواهید بود.

گاهی اوقات بعضی وبمستران بی حوصله و عجول قصد دارند به روش های دیگه زمان نتیجه گرفتن کارشون رو کمتر کنند و به همین دلیل به سمت کارهایی مثل خرید بک لینک انبوه،استفاده از ربات های افزایش بازدید سایت و … میرن و مطمئن باشید این روش ها که به سئو کلاه سیاه هم معروف هستش اصلا برای سایت شما مفید نخواهد بود.


چک لیست جدید ۲۰۱۹ برای رسیدن به رتبه اول گوگل

مطمئنا همه کسانی که در حوزه کسب و کار اینترنتی فعالیت می کنند دوست دارند سایت شون هرچه سریعتر به رتبه اول گوگل دست پیدا کنه.در این مقاله من به شما کمک می کنیم تا با انجام چند فاکتور مهم به نتیجه دلخواه تون برسید.با مارکیو همراه باشید.

این مقاله درواقع تجربیات و صحبت های آقای Brain Dean می باشد که صاحب وبسایت Backlinko است و تجربیات فوق العاده ای در زمینه افزایش بازدید سایت و رسیدن به رتبه های اول گوگل دارد.در این مقاله وی برای کمک به یکی از دوستان خود جهت بهینه سازی سایتش ویدیویی منتشر کرده است و من در این مقاله صحبت ها و نکات مهم آقای Dean رو ترجمه کردم.

خب سریع بریم سراغ چک لیست های اصلی و مهم سال ۲۰۱۹ جهت رسیدن به رتبه اول گوگل و افزایش بازدید سایت

۱- حذف صفحات زامبی

شاید تا حالا اسم زامبی رو در فیلم های مختلف شنیدین و به همیشه تعدادشون زیاده و باعث دردسر هستن در وب هم تقریبا به همین معنی هستش و تعداد زیاد صفحات یک سایت به نوعی باعث دردسر و مشکل میشه.طبق صحبت هایی که اخیرا دو نفر از متخصصین گوگل داشتند به این نتیجه رسیدن که مطالب محدود با محتوای با کیفیت بسیار بهتر از مطالب بسیار زیاد با محتوای ضعیف هستند.

مطالب کم اما با محتوای با کیفیت
وبسایت Backlinko فقط ۳۷ مطلب دارد اما نتایج و رتبه اول گوگل را دارد.

صفحات زامبی به صفحاتی گفته میشن که هیچگونه اعتبار و ارزشی برای سایت شما ندارند


انواع صفحات زامبی

  1. مطالب و اخبار قدیمی و آپدیت نشده
  2. صفحات دسته بندی و برچسب ها
  3. صفحات نتایج جستجو
  4. صفحات محصولات بدون فروش
  5. محتوای کوتاه و بی ارزش
  6. صفحات با محتوای کپی

خب حالا بریم سراغ کاری که Brian برای سایت دوستش برای مورد اول انجام داده.خب همین توضیحی که بالا در مورد صفحات زامبی دادیم سایت مورد نظر حدود ۴۸۵۰۰ ایندکس در گوگل داشته که خب رقم بسیار بالایی هستش و با این حجم ایندکس رتبه خوبی نداره

ایندکس بالا در گوگل

بنابراین با همین فاکتور کارهایی که در این سایت انجام شده رو براتون می نویسم.

  • قرار دادن تگ no-index به صفحه جستجو سایت
  • حذف مطالب قدیمی و آپدیت نشده و ریدارکت ۳۰۱ به صفحه اصلی سایت
  • حذف مطالب مشابه و تکراری که دارای محتوای Duplicate هستند

بعد از مدتی تعداد ایندکس این سایت در گوگل به ۴۰۰۰ کاهش پیدا کرد و حالا این مقدار هم منطقی تر و هم رقم با کیفیتی است و دیگه خبری از صفحات زامبی و مشکل دار نیست.

حذف صفحات زامبی
حذف صفحات زامبی از سایت Proven

۲- برطرف کردن مشکلات فنی سئو سایت

در هر سایت صدها مشکل فنی وجود داره که میتونه روی آموزش سئو سایت شما تاثیر منفی بزاره.برای رسیدن به رتبه اول گوگل و افزایش بازدید سایت یکی از بهترین و سریعترین راه ها، برطرف کردن مشکلات فنی سایت است.

لیست مشکلات فنی سایت و تاثیر منفی در سئو سایت

  • عناوین کپی یا همون Duplicate
  • تگ های توضیحات یا Description تکراری
  • لینک های شکسته یا Broken Links
  • تصاویر بدون تگ Alt
  • صفحات بلاک شده توسط Robots.txt
  • ریداریکت ۳۰۲ که باید ۳۰۱ باشند

روش های رفع مشکلات فنی سئو سایت

آنالیز سئو سایت

برای پیدا کردن این مشکلات و رفع آنها می توانید از سایت های Site Auditor مثل semrush و seoptimer استفاده کنید و آدرس سایت خود را وارد کنید تا مشکلات آن مشخص شود و به ترتیب تمام مشکلات سایت رو برطرف کنید.دقت داشته باشید که هرچی تعداد صفحات سایت شما کمتر باشه مشکلات فنی سایت شما هم کمتر خواهد بود.


۳- بهینه سازی سئو داخلی وبسایت SEO On-Page

مطمئنا در خیلی از مقالات سئو با کلمات سئو داخلی و سئو خارجی آشنا شدید و کلی فاکتور متفاوت برای این دو مورد ارائه شده است و خب این نشون میده که از اهمیت بالایی برخوردار هستند و یکی از فاکتور های اصلی سئو داخلی ، محتوا هستش که باید تمرکز زیادی رو این بخش گذاشت.کاری که آقای Dean برای سایت دوستش در این مرحله انجام داده بهینه سازی صفحات و محتوای ۱۰ صفحه اصلی سایت بود.بنابراین شما هم باید بتونید ۱۰ صفحه اول و مهم سایت تون رو مشخص کنید و ابتدا روی این صفحات کار کنید.

کلمه کلیدی هدف Target Keyword

یکی از عوامل اصلی بهبود سئو سایت مورد کلمه کلیدی هدف می باشد یعنی شما باید قبل از تولید هر محتوا ابتدا کلمه هدف خود را مشخص کنید.پس از اینکه کلمه کلیدی هدف خود را مشخص کردید حالا باید از این کلمه حتما در پاراگراف اول محتوای خود استفاده کنید.در واقع باید این نکته رو بدونید که گوگل اهمیت بسیار زیادی به محتوای بالای مطلب میده و شما هم باید این مورد رو در نظر بگیرید و بهترین متن رو در بالای مطلب قرار بدید.

کلمات کلیدی LSI

کلمات کلیدی LSI یعنی کلماتی که مرتبط با کلمه کلیدی اصلی هستند.استفاده از این کلمات به طور مستمر در محتوا باعث پیشرفت و بهبود رنک محتوا می شود.حالا چگونه باید از کلمات کلیدی LSI برای بهبود رنک محتوا استفاده کرد؟! فرض کنیم کلمه کلیدی اصلی ما قهوه هستش طبیعتا کلمات مشابه این کلمه میتونه لیوان،کافئین و استارباکس باشه.


۴- بهبود نرخ تبدیل کلیک CTR

CTR یکی از مهمترین فاکتورهای امروز در سئو سایت است و اگر وبمستران در سایت خود بتوانند روی یک کلمه کلیدی در گوگل بیشتر از رقبای خود ورودی و کلیک بیشتری بگیرند،این به گوگل نشون میده که محتوای شما از سایر سایت ها بهتر هستش و در نتیجه لینک شما به بالای نتایج جستجو خواهد رفت.طبق آخرین مقاله ای که از گوگل منتشر شده است مشخص شده که کلیک کردن روی نتایج جستجو ، یکی از مهمترین دلایل بهبود رنک سایت در گوگل می باشد.

بهبود CTR سایت

چگونه محتوا را برای بهبود CTR افزایش نرخ کلیک در نتایج جستجو بهینه سازی کنیم؟!

خب بیاید این مورد رو با یک مثال شروع کنیم : مطلبی با عنوان ۱۰۰ شغل برتر برای کارجویان منتشر شده است و انتظار داریم این محتوا بین سه لینک اول گوگل باشد ولی در حال حاضر در جایگاه پنجم قرار دارد و بعد از بررسی های لازم مشخص شده است که عنوان و تگ توضیحات یا همون تگ description باعث کاهش نرخ تبدیل کلیک یا همون CTR شده و در نهایت منجر به کاهش رنک این مطلب شده است.حالا برای اینکه بتونیم این محتوا رو بهینه سازی کنیم تا CTR بهتری دریافت کنه اول یه سر به تبلیغات ادوردز درباره همین موضوع میزنیم و سپس می تونیم عنوان و تگ توضیحات مطلب رو بر اساس آمار Rate جستجو ها تطبیق بدیم و به نوعی با تغییر عنوان و تگ description مطلب باب میل کاربران،رنک این مطلب در گوگل بهبود خواهد یافت.

تبلیغات گوگل تبلیغات گوگل


۵- بهبود Dwell Time

مطمئنا خیلی از شما با این کلمه آشنایی ندارید و خب خودم تازه با این مورد آشنا شدم. برای آشنایی بیشتر و توضیحات کامل درباره این فاکتور با ما همراه باشید.

Dwell Time چیست و چگونه باید آن را بهینه سازی کرد؟!

به مدت زمانی که یک کاربر در سایت شما می ماند Dwell Time می گویند.در واقع این فاکتور به نوعی شبیه به بانس ریت است منتها با این تفاوت که در معنی و عملکرد دقیقا برعکس هم عمل می کنند و در این فاکتور هرچه Dwell Time یا مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت بیشتر باشد شرایط و رنک سایت شما بهتر خواهد شد.

dwell time چیست

نکاتی برای بهبود و افزایش Dwell Time

مورد اولی که باید به آن توجه کرد اینکه محتوای اول یا همون پاراگراف اول باید به محض وارد شدن کاربر در سایت در معرض دید باشه بنابراین اگر از تصویر خیلی بزرگ در اول محتوا استفاده می کنید پیشنهاد میکنم این تصویر کوچک شود تا محتوا سریعا خوانده شود.ضمن اینکه تا حد امکان فضاهای خالی سایت را از بین ببرید.

Dwell Time

مورد بعد اینکه محتوا نباید پشت سر هم باشند و به نوعی یک محتوای طولانی رو به جای یک پاراگراف به چند پاراگراف تبدیل کنید تا خوانایی آن بهتر باشد و خواننده رو اذیت نکند.با این کار مسلما ماندگاری کاربران در سایت شما افزایش خواهد داشت.اگر این موارد را به درستی انجام دهید بعد از مدتی مطمئنا متوسط زمان ماندگاری کاربران در سایت شما افزایش چشمگیری خواهد داشت و باعث بهبود رنک سایت شما در گوگل خواهد شد.

ماندگاری کاربر در سایت


۶- بهبود سرعت لود سایت Page Speed

طبق آخرین مطالعات در مورد Page Speed مشخص شده است که صفحات با سرعت لود بیشتر تمایل به پیشی گرفتن از صفحات کند دارند.البته که این مورد بر هیچکس پوشیده نیست که باید سایت شما از نظر سرعت لود بهینه باشد چرا که هیچ کاربری دوست ندارد برای وارد شدن به یک سایت چندین ثانیه منتظر بماند.

بهبود سرعت لود سایت page speed

روش های بهبود سرعت لود سایت 

۱- استفاده از ابزار Page Speed Insights گوگل برای آنالیز سرعت بود سایت و رفع خطاهای اعلام شده توسط گوگل

۲ – آنالیز سرعت لود سایت توسط وبسایت جی تی متریکس GTmetrix

سایت جی تی متریکس رو مسلما همه شما میشناسید و بسیار معروف هستش و یکی از بهترین سایت های آنالیز سرعت لود سایت و راهنمای کامل برای رفع مشکلات سرعت لود سایت هستش.پیشنهاد میکنم حتما همین الان سایت تون رو با جی تی متریکس بررسی کنید و بخش page speed score رو حتما بهینه سازی کنید.

بهبود سرعت لود سایت با جی تی متریکس gtmetrix


۷- استفاده از تکنیک Skyscrapper

اسکای اسکرپر به معنی پیدا کردن بهترین محتوا در صنعت مورد نظر و سپس تولید چیزی بهتر از آن می باشد.اگه بخوام یکم راحت تر بگم یعنی اینکه شما در حوزه موضوعی سایت تون باید برید بهترین محتوایی که در گوگل هستش یا به نوعی رتبه اول گوگل هستش رو پیدا کنید و بعد از بررسی اون محتوا بشینید یک محتوا و متن بسیار قوی تر از اون تولید کنید و در سایت تون منتشر کنید.

در این بین که شما دارین چندین سایت رو بررسی می کنید مسلما متوجه میشید که شاید محتوای خیلی جذابی ندارند و اکثرا از تصاویر یکسان استفاده کردند و شما باید حواستون باشه که بهترین محتوا و تصاویر یونیک و خاص و مرتبط با موضوع استفاده کنید و همین تغییرات که به تکنیک Skyscrapper معروف هستش یکی از فاکتور های اصلی در رشد رتبه سایت شما در گوگل خواهد شد.

روش های بهبود محتوا

به عنوان مثال برای همون مطلب بهترین شغل ها به جای اینکه هر شغل رو به یک صفحه مجاز لینک بدیم بهتره برای هر شغل در همون صفحه یک توضیح جدا بنویسیم و همچنین اطلاعات کافی از هر شغل قرار بدیم مثل حقوق و مدرک تحصیلی و …

بهبود محتوا
نمونه ای از بهبود محتوا برای معرفی یک شغل

امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده رو ببرید و اگر سوالی داشتید می تونید در بخش نظرات مطرح کنید در خدمت تون هستم.

منبع

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    آیا بازدید اپلیکیشن موبایل که اطلاعاتش را از وب سایت من میخواند روی سئوی سایت تاثیر داره؟

    1. محمد جواد می گوید

      بازدید میتونه از روش های زیادی انجام بشه که اصلا به سئو هم ربطی نداشته باشه ولی اگر سئو سایت قوی باشه مسلما بازدید سایت بالا خواهد رفت.این نکاتی که گفته شد برای وبسایت هستش و موتورهای جستجو قابلیت رصد کردن اپلیکیشن رو ندارند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Enter Captcha Here : *

Reload Image