نحوه عملکرد موتورهای جستجو و اهمیت آنها

0

از نظر کاربر، موتورهای جستجو معجزه امروزی هستند. شما یک پرس و جو را در یک باکس جستجو تایپ می کنید و در بیشتر موارد، نتایج حاصل از وب مرتب شده و در چند میلی ثانیه ظاهر می شوند.

موتورهای جستجوگر محبوب مانند Google حتی شروع به پاسخگویی به برخی از سؤالات به طور مستقیم در نتایج جستجو کرده که هم باعث صرفه جویی در وقت و هم موجب افزایش کلیک سایت می شوند.

 

 

 

 

اما موتورهای جستجوگر مانند Google چگونه کار می کنند و چرا باید به بررسی آنها پرداخت. ما در این مطلب می خواهیم با موارد زیر آشنا شویم:

  • موتور جستجوگر چیست؟
  • موتورهای جستجوگر چگونه کار می کنند؟
  • الگوریتم موتورهای جستجوگر چیست؟
  • نحوه عملکرد گوگل
  • نحوه عملکرد الگوریتم گوگل
  • چرا الگوریتم Google در صورت داشتن وب سایت اهمیت بالایی دارد

موتور جستجوگر چیست؟

یک موتور جستجو شامل دو چیز اصلی می شود: یک بانک اطلاعاتی از اطلاعات و الگوریتم هایی که محاسبه می کند که موجب بازگشت و رتبه بندی برای یک پرس و جو تعیین شده، می گردد.

در مورد موتورهای جستجوگر وب مانند گوگل، این بانک اطلاعاتی از تریلیون صفحه وب تشکیل شده و الگوریتم ها برای ارائه نتایج مناسب به صدها عامل توجه می کنند.

موتورهای جستجوگر چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو با گرفتن لیستی از URL های شناخته شده کار می کنند ، و سپس به زمان بندی می پردازند. همچنین باتوجه به برنامه ریزی انجام گرفته، عمل می کنند که چه موقع خزیدن هر URL را انجام دهند. صفحات خزنده سپس به تجزیه و تحلیل پرداخته می شود که اطلاعات حیاتی را استخراج و نمایه سازی کند. لینک هایی هم تجزیه شده مورد زمان بندی قرار می گیرند ، که خزیدن دوباره آنها را در اولویت قرار می دهد.

وقتی چیزی را جستجو می کنید، موتورهای جستجو صفحات مطابق را برمی گردانند و الگوریتم ها آنها را با توجه به رتبه آنها سطح بندی می کنند. در اینجا یک نمودار از Google نشان داده شده که جالب است اگر مشاهده کنید:

ما به زودی الگوریتم های رتبه بندی را پوشش خواهیم داد. ابتدا ، بیایید عمیق تر به سازوکارهایی که برای ایجاد و نگهداری یک فهرست وب استفاده می‌شود ، عمیق تر نگاه کنیم تا مطمئن شویم که چگونه آنها کار می کنند. اینها برنامه ریزی ، خزیدن ، تجزیه و نمایه سازی هستند.

برنامه ریز

برنامه ریز اهمیت نسبی URL های جدید و شناخته شده را ارزیابی می کند. سپس تصمیم می گیرد چه زمانی URL های جدید را خزیده و چند بار مجدد URL را دوباره مورد خزیدن قرار دهد.

خزنده

خزنده یک برنامه کامپیوتری است که صفحات وب را بارگیری می کند. موتورهای جستجو محتوای جدیدی را با خزیدن دوباره صفحات شناخته شده کشف می کنند که لینک های جدید اغلب با گذشت زمان اضافه می شوند.

به عنوان مثال ، هر بار که ما یک پست وبلاگ جدید منتشر می کنیم ، در بالای صفحه اصلی وب سایت ما، هدری اضافه می شود. هنگامی که یک موتور جستجوگر مانند Google دوباره آن صفحه را خزی ، محتوای صفحه را با لینک های اخیراً اضافه شده بارگیری می کند. خزنده سپس صفحه وب بارگیری شده را به تجزیه کننده منتقل می کند.

تجزیه

تجزیه کننده لینک ها را از صفحه به همراه سایر اطلاعات کلیدی استخراج می کنند. سپس URL های استخراج شده را به برنامه زمان بندی ارسال می‌کند و داده ها را برای ایندکس استخراج می کند.

ایندکس کردن

ایندکس کردن، جایی صورت می گیرد که اطلاعات تجزیه شده از صفحات خزنده به پایگاه داده ای به نام فهرست جستجو اضافه می شوند. البته از این مورد به عنوان یک کتابخانه دیجیتالی اطلاعات درباره تریلیون صفحه وب استفاده می شود.

الگوریتم موتورهای جستجوگر چیست؟

کشف و ایندکس کردن مطالب صرفاً اولین بخش معما است. موتورهای جستجو همچنین برای دستیابی به نتایج مطابق با کاربر هنگام جستجو ، به روشی نیاز دارند. این کار الگوریتم های موتور جستجو محسوب می شوند.

هر موتور جستجوگر الگوریتم های منحصر به فردی برای رتبه بندی صفحات وب دارد. اما از آنجایی که گوگل تاکنون پرکاربردترین موتور جستجواست ، این همان مکانی است که ما می خواهیم روی آن باقی بمانیم در این راهنما کاربردی.

نحوه عملکرد گوگل

Google به همان روشی که در بالا توضیح داده شد، کار می کند. وب را خزیده و مطالب موجود را فهرست می کند. سپس ، هنگامی که شما چیزی را جستجو می کنید ، نتایج مشابه را پیدا کرده و به صورت الگوریتمی آنها را در کسری از ثانیه ، مرتب می کند.

مرحله اول: آنها در وب ترازو می کنند و دوباره در یک مقیاس بزرگتر خزیدگی ایجاد می کنند. این امر به آنها امکان داده است تا بزرگ ترین و تازه ترین شاخص روی کره زمین را حفظ و نگهداری کنند.

مرحله دوم: آنها سرمایه گذاری زیادی روی مدل های زبانی انجام داده اند که به آنها امکان می دهد معنای واقعی حتی مبهم ترین یا نادرست ترین موضوع نمایش داده ها را درک کنند.

به عنوان مثال ، آنها می فهمند که اگر به دنبال “محدودیت ایتالیایی” هستید ، منظور شما “رستوران ایتالیایی” است. فراتر از آن ، آنها مترادف را نیز درک می کنند. به همین دلیل است که وقتی در جستجوی “چگونگی کسب درآمد آنلاین” هستید ، مترادف های جسورانه مانند “درآمد” و “پول نقد” را در نتایج مشاهده می کنید.

آنها از این نظر خیلی خوب عمل می کنند که برخی از نتایج جستجو حتی به جستجوی دقیق آن اشاره نمی کنند. در اینجا ، Google می داند “کسب درآمد اضافی به صورت آنلاین” به معنای همان “درآمدزایی آنلاین” است و این نتیجه مناسب برای جستجو دقیق است.

مرحله سوم، الگوریتم های رتبه بندی آنها به طور حتم مناسب ترین نتایج همه موتورهای جستجو را باز می گرداند.

نحوه عملکرد الگوریتم گوگل

گوگل صدها عامل را برای یافتن و رتبه بندی محتوای مرتبط جستجو می کند. هیچ کس نمی داند همه اینها چیست ، اما ما در مورد موارد کلیدی آن اطلاعاتی داریم.

بگذارید به چند مورد آن اشاره کنیم:

ارتباط موضعی

گوگل مشخص کرده وقتی یک صفحه وب کلمات کلیدی مشابه موردنظر را جستجو می کند، به خصوص در موقعیت های برجسته مانند عناوین، در این بین به معنای ارتباط است.

اما این ایده خالی از لطف نیست، به همین دلیل گوگل همچنین به دنبال حضور سایر کلمات مرتبط در صفحه است. این شرکت در یک توضیحی می گوید:

 وقتی “سگ” را جستجو می کنید ، احتمالاً نمی خواهید صفحه ای با کلمه “سگ” را در آن مشاهده کنید. با توجه به این نکته ، الگوریتم ها ارزیابی می کنند که آیا صفحه ای حاوی محتوای مرتبط دیگری فراتر از کلمه کلیدی “سگ” می باشد که از جمله باید به عکس سگ ، فیلم یا حتی لیستی از نژادهای آن اشاره کرد.

برای مثال دیگر ، بگذارید بگوییم شما مقاله ای در مورد “نحوه اخذ گواهینامه رانندگی” دارید. احتمالاً باید زیرمجموعه هایی درباره مجوز برای اتومبیل ، موتور سیکلت و اتوبوس داشته باشد و کلمات و عباراتی مانند جاده ، رانندگی ، مجوز ، امتحان را ذکر کنید.

وجود کلمات و عبارات مرتبط با این موارد احتمالاً به افزایش اطمینان Google نسبت به صفحه شما در مورد آنچه گفته است کمک می کند. برای مثال دیگر تصور کنید که می خواهید لیستی از بهترین بازیگران ایجاد کنید.

به هر یک از نتایج در صفحه اول نگاه کنید ، و نکته جالبی را مشاهده خواهید کرد: تقریباً همه از افرادی مانند رابرت دنیرو ، جک نیکلسون و مریل استریپ یاد می کنند.

ذکر این افراد یا اشخاص در صفحه شما ممکن است به افزایش اعتماد گوگل مبنی بر اینکه صفحه نتیجه مناسب برای نمایش داده شد مانند “بهترین بازیگران” کمک می کند.

هدف جستجو

Google می داند که افراد به دلایلی جستجو را انجام می دهند و درک این دلیل به آنها کمک می کند تا نتایج جستجوی بهتری را بدست آورند و کاربران نیز رضایت بیشتری خواهند داشت. به عبارت دیگر ، گوگل بسیار سخت تلاش می کنند تا محتوایی را که کاربران انتظار دیدن آنها را دارند، رتبه بندی کنند.

به همین دلیل است که تمام نتایج برتر برای “باکس آیفون X” فیلم ها هستند. این در حالی است که نتایج برای “جعبه آیفون X” تصاویر و لیست محصولات است.

گوگل می داند که علیرغم استفاده از زبان مشابه ، هدف این جستجوها کاملاً متفاوت است. آنها بسیار سخت کار می کنند تا نتیجه مطابق با سبک محتوا، نوع محتوا ، قالب محتوا و زاویه محتوا را که کاربران می خواهند ببینند، ارائه دهند.

اینها به عنوان هدف جستجوی C4 شناخته شده اند.

ساختار محتوا

نوع محتوا معمولاً در یکی از چهار گزینه قرار می گیرد: پست های وبلاگ ، محصول ، دسته بندی و صفحه های لندینگ. به عنوان مثال ، تمام نتایج “نحوه شروع یک وبلاگ” پست های وبلاگ هستند.

قالب محتوا

قالب محتوا بیشتر مربوط به پست های وبلاگ ، فیلم ها و صفحات لندینگ است. برای پست های وبلاگ ، سبک های معمول عبارتند از “چگونه می توان” ، پست ها ، آموزش ها ، بخش نظرات و مقالات خبری را لیست می کنند. همه نتایج مربوط به “نکات مربوط به بلاگ نویسی” پست های لیست است. برای صفحات لندینگ، قالب ممکن است یک ماشین حساب تعاملی یا ابزاری باشد.

زاویه محتوا

زاویه محتوا به اصلی ترین نقطه محتوا اشاره دارد. برای اکثر نمایش داده ها ، زاویه غالب در نتایج جستجو وجود دارد. به عنوان مثال ، بیشتر نتایج رتبه برتر برای “نکات مربوط به بلاگ نویسی” در بین مبتدیان متمرکز شده است.

گوگل لیست نکات پیشرفته را در اینجا رتبه بندی نمی کند زیرا جستجوگرها نمی توانند ببینند.

بروزرسانی

Google می داند که تازه بودن نتایج برای برخی از جستجوها بیشتر از سایرین است. به عنوان مثال ، پرس و جو مانند “آنچه در Netflix جدید است” نیاز به نتایج فوق العاده جدید دارد زیرا جستجوگرها می خواهند درباره فیلم ها و نمایش های تلویزیونی که اخیراً به بستر پخش ویدیو اضافه شده اند ، آگاهی داشته باشند. در نتیجه ، گوگل نتایج جستجویی را که اخیراً فوق العاده منتشر و یا به روز شده اند در اولویت قرار می دهد.

طعم هایی مانند “بهترین هدفون” هنوز هم مهم است – اما به همان اندازه نیست. به عبارت دیگر ، لیستی از سال ۲۰۱۵ بعید نیست که از آن استفاده زیادی کند زیرا فناوری هدفون به سرعت در حال حرکت است. خیلی سریع حرکت نمی کند که پستی که ماه گذشته منتشر شده است دیگر مفید نیست.

Google این را می داند و نتیجه هایی را نشان می دهد که در چند ماه گذشته به روز شده یا منتشر شده اند. همچنین سؤالاتی وجود دارد که در آن طراوت نتایج عمدتاً بی ربط است ، مانند “چگونگی کراوات”. دیروز یا ۱۹۹۸٫ گوگل این را می داند و هیچ شایستگی رتبه بندی یک نتیجه از سال ۲۰۱۳ در موقعیت شماره ۲ را ندارد.

کیفیت محتوا

Google می خواهد محتوای با کیفیت بالا را بالاتر از محتوای کم کیفیت رتبه بندی کند. مشکل این است که کیفیت محتوا به طور عینی سخت و دشوار است ، بنابراین Google در تلاش برای انجام این کار به چیزی بنام  A-T نگاه می کند.

E-A-T چیست؟

  • تجربه و تخصص
  • اقتدارگرایی
  • اعتماد

در اینجا نحوه عملکرد E ‑ A-T به طور خلاصه آورده شده است: بیایید بگوییم که شما به دنبال “چگونگی نوشتن آهنگ” هستید. “با توجه به انتخاب ، شما مطمئناً ترجیح می دهید چیزی از طرف بیانون بخوانید تا من. چرا؟ زیرا بیانسه یک متخصص ترانه و نویسنده شخصیت است که به شما توصیه می کنید در مورد موضوع راهنمایی های مفیدی داشته باشید.

اکنون، در حالی که E-A-T برای همه نمایش داده ها مهم است ، برای آنچه گوگل دوست دارد از جستجوی YMYL یا پول شما یا زندگی شما استفاده کند ، بسیار مهم است. گوگل می گوید پرس و جوهای YMYL مواردی هستند که به طور بالقوه می توانند بر خوشبختی ، سلامتی ، ثبات مالی یا امنیت آینده فرد تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال ، پرسشی مانند “دوز ایمن ایبوپروفن؟”

در این حالت ، نتایج برگشت یافته که نشانگر E-A-T نیستند می توانند پیامدهای تهدید کننده ای برای زندگی داشته باشند. اگر یک صفحه نادرست است ، پس از آن نباید در نتایج جستجو ظاهر شود – صرف نظر از این که چقدر “از نظر موضعی مرتبط” به نظر می رسد. به گفته این ، محتوا تنها چیزی نیست که بر E-A-T تأثیر می گذارد. چیزهایی مانند بک لینک که به صفحه اشاره می کنند نیز مهم هستند.

به بک لینک به عنوان رای وب سایت های دیگر فکر کنید. وقتی شخصی به یک صفحه پیوند زد ، آن قسمت محتوای آن را می خواند و آن را به خوانندگان خود توصیه می کند. احتمالاً به همین دلیل است كه بیشتر مطالعات در مقیاس بزرگ ، ارتباط واضحی بین بك لینک ها و رتبه بندی ها ، از جمله مطالعه ما در مورد ۹۲۰ میلیون صفحه نشان می دهد.

به گفته این ، توجه به این نکته ضروری است که همه بک لینک ها به طور برابر ایجاد نمی شوند. ارتباط و صلاحیت وب سایت پیوند دهنده و صفحه وب نیز مهم است. به عنوان مثال ، بگویید مقاله ای در مورد شروع یک تجارت دارید. Google از طریق پست در سایت blogspot دوست شما در مورد کارهایی که آخر هفته انجام داده اند ، بیشتر به یک بک لینک از راهنمای اداره تجارت تجاری کوچک برای تأمین بودجه مشاغل شما می پردازد.

قابلیت استفاده

گوگل می خواهد صفحات وب را رتبه بندی کند که کاربران خود را خوشحال کند و این فراتر از بازگشت نتایج مرتبط است. همچنین محتوا باید در دسترس و آسان برای کاربر باشد. چندین عامل رتبه بندی تایید شده وجود دارد که به این امر کمک می کنند.

سرعت صفحه

هیچ کس دوست ندارد منتظر بارگیری صفحات باشد و Google آن را می داند. به همین دلیل آنها باعث شده اند سرعت صفحه به عنوان یک عامل رتبه بندی برای جستجوی دسک تاپ در سال ۲۰۱۰ و متعاقباً برای جستجوی موبایل در سال ۲۰۱۸ باشد.

همگام سازی با موبایل

۶۵٪ از جستجوی گوگل در دستگاه های تلفن همراه اتفاق می افتد ، و این توضیح می دهد که چرا دوستی با موبایل از سال ۲۰۱۵ یک عامل رتبه بندی برای جستجوهای موبایل است.

و از ژوئیه سال ۲۰۱۹ ، به لطف تعویض گوگل به “فهرست بندی اول موبایل” ، دوستانه بودن تلفن همراه نیز عامل رتبه بندی جستجوهای دسکتاپ است.

شخصی

گوگل اظهار داشت: “اطلاعاتی از قبیل موقعیت مکانی شما ، تاریخچه جستجوی گذشته و تنظیمات جستجو ، همه به ما کمک می کنند تا نتایج شما را با آنچه در آن لحظه برای شما مفید و مناسب تر است تنظیم کنیم.”

به عنوان مثال، جستجوی “بهترین رستوران مکزیکی” از موقعیت مکانی شما برای بازگشت نتایج محلی استفاده می کند – حتی خارج از “بسته نقشه”.
این اتفاق می افتد زیرا Google می داند که شما برای ناهار قصد پرواز در نیمه راه دنیا را ندارید.

این یک داستان مشابه برای پرس و جو مانند “خرید یک خانه” است. Google صفحات را با لیست های محلی بر خلاف موارد ملی برمی گرداند زیرا شانس این است که شما به دنبال جابجایی به کشور دیگری نیستید.

زبان عامل مهم دیگری است. از این گذشته ، هیچ نقشی برای نمایش نتایج انگلیسی به کاربران اسپانیایی وجود ندارد. به همین دلیل گوگل نسخه انگلیسی آموزش سئو سایت ما را در کشورهایی که زبان غالب انگلیسی و نسخه اسپانیایی در کشورهایی است که زبان غالب اسپانیایی است ، رتبه بندی می کند.

چرا باید به نحوه عملکرد گوگل اهمیت دهید؟

دانستن اینکه Google چگونه محتوا را پیدا و رتبه بندی می کند ، توانایی شما در ایجاد صفحاتی را نشان می دهد که در نتایج جستجو هستند. اگر بدون درک درمورد ارزش Google و یا حتی در مورد چگونگی کشف محتوا ، نابینا شوید ، احتمال رتبه بندی شما برای هیچ کس کم نیست.

تلاش برای رتبه بالاتر در گوگل به عنوان بهینه سازی موتور جستجو (SEO) شناخته می شود.

سئو سایت برای بسیاری از مشاغل اولویت دارد زیرا:

  • ترافیک از تلاش های سئو “عاری” است.
  • ترافیک ماه به ماه ثابت است.
  • این امکان را برای دسترسی به مخاطبان بزرگ در بعضی موارد فراهم می کند.

نتیجه گیری

بسیاری از افراد الگوریتم های موتور جستجو را تعقیب می کنند ، بطور مداوم به دنبال ایجاد حفره هایی هستند که به آنها اجازه می دهد با سهولت نسبی رتبه بندی شوند. در حالی که این گاهی اوقات برای مدتی کوتاه کار می کند ، بندرت طولانی مدت کار می کند و حتی می تواند به یک مجازات ترسناک گوگل منجر شود.

نکته اصلی برای رتبه بندی بلند مدت تمرکز بر ایجاد محتوا است که بهترین اطلاعات را برای کلمه کلیدی هدف و بهترین تجربه کاربر فراهم می کند. به عبارت دیگر ، محتوا را در درجه اول برای کاربران ایجاد کنید ، نه موتورهای جستجو.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Enter Captcha Here : *

Reload Image