افزایش دامین اتوریتی سایتدر سال 2020

برای فهمیدن اینکه آیا یک سایت حرفه ای و موفق و پربازدید است عوامل زیادی وجود دارد که می توان به رتبه الکسا،رنک گوگل و همینطور دامین اتوریتی سایت اشاره کرد.در این مقاله قصد دارید درباره اتوریتی یا ارزش یک سایت بیشتر صحبت کنیم و درباره چگونگی افزایش دامین اتوریتی و پیج اتوریتی سایت توضیحاتی ارائه دهیم.با مارکیو همراه باشید.

آیا می دانید دامین اتوریتی یک سایت ۲۰% از موفقیت یک سایت را شامل می شود؟!

این بدین معنی است که اگر دامین اتوریتی سایت شما خوب باشد خیلی سریع روی کلمات کلیدی اصلی در موتورهای جستجو رشد خواهید کرد و اگر اتوریتی ضعیفی داشته باشید کاملا برعکس خواهد بود.

در تصویر زیر فاکتورهای رنکینگ موثر در گوگل را مشاهده می کنید.

فاکتورهای موثر در رنک گوگل

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید ارزش یک دامنه یا همان دامین اتوریتی از تمام فاکتور ها بالاتر بوده و پس از آن سئو داخلی،لینک سازی خارجی و قدرت لینک ها و همچنین اشتراک گذای مطالب در شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر را بر روی سایت دارند.

چگونه دامین اتوریتی سایت را بررسی کنیم؟!

با استفاده از ابزار تولبار Moz که می توانید از این لینک برای مرورگر کروم دریافت کرده و با ساخت اکانت در آن می توانید دامین اتوریتی و پیج اتوریتی سایت را مشاهده کنید.همچنین از طریق این لینک نیز می توانید از خود سایت موز با وارد کردن آدرس هر سایتی آمار اتوریتی آن را مشاهده کنید.

مشاهده دامین اتوریتی سایت moz

یکی دیگر از مزایای این سرویس این است که به شما کمک می کند برای لینک سازی بهتر از این گزارشات به نحو احسن استفاده کنید و با بررسی رقبای خود بتوانید بهترین انتخاب را برای ساخت بک لینک در نظر بگیرید.

دامین اتوریتی چیست؟!

دامین اتوریتی که با اصطلاح DA شناخته می شود امتیار و رنکی است که توسط سایت Moz برای سایت ها در نظر گرفته می شود و به نوعی رنک شما را در گوگل پیش بینی می کند.هرچه دامین اتوریتی سایت بالاتر باشد می تواند دارای رنک و رتبه بهتری در گوگل باشد.

 رسیدن به رتبه اول گوگل

پیج اتوریتی چیست؟!

پیج اتوریتی یا PA ارزش یک صفحه تک را در نتایج جستجو نشان می دهد.توسعه دهندگان moz مقدار اتوریتی را بین ۰ تا ۱۰۰ در نظر گرفته اند و هرچه این عدد به ۱۰۰ نزدیک تر باشد دارای ارزش بالاتری است.

بر اساس اطلاعات بدست آمده از سایت Moz ، پیج اتوریتی با عواملی مثل تعداد لینک ها،رنک موز و چندین فاکتور دیگر محاسبه می شود.به مانند دامین اتوریتی،پیج اتوریتی نیز بر اساس الگوریتم ماشین یادگیری محاسبه می شود.

چگونه در سال ۲۰۲۰ دامین اتوریتی سایت را افزایش دهیم؟

در ادامه باهم به روش هایی که می توانند به افزایش دامین اتوریتی سایت تان کمک کنند می پردازیم.

dwell time سایت خود را افزایش دهید

افزایش dwell time و کاهش bounce rate یا بانس ریت سایت یکی از مهمترین عوامل افزایش اتوریتی سایت می باشد.

dwell time چیست؟

یکی از فاکتورهای مهم در سئو داخلی سایت dwell time است که دارای شرایط زیر است :

  • درگیری کاربران در سایت
  • مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت
  • نرخ کلیک از موتورهای جستجو

هرچه کاربران زمان بیشتری در سایت شما بمانند و صفحات بیشتری از سایت شما را بررسی کنند مسلما رنک و اعتبار سایت شما بالا خواهد رفت.

dwell time چیست

به فاصله زمانی که در سایت هستید تا مجددا به صفحه نتایج جستجو گوگل برگردید را dwell time گویند

به طور کل Dwell time یعنی مدت زمانی که کاربران در سایت شما هستند.گوگل به سایت هایی که دارای دویل تایم بهتری نسبت به سایر رقبا هستند اهمیت و اعتبار بیشتری می بخشد و همین مسئله باعث افزایش دامین اتوریتی سایت نیز خواهد شد.

چند نکته برای افزایش dwell time سایت :

  • مقالات بالای ۲۰۰۰ کلمه تولید کنید
  • مطالب مرتبط را در وسط یا پایین محتوا قرار دهید
  • لینک سازی داخلی حتما انجام دهید
  • لینک های خارجی را جتما با گزینه new tab قرار دهید

تمام موارد بالا کاملا مشخص هستند که باید به طور صحیح انجام شوند و مسلما با انجام درست آنها ماندگاری کاربران در سایت بیشتر خواهد شد.به عنوان مثال زمانی که مطلب شما دارای محتوای زیاد باشد کاربر مجبور است تا پایان محتوا در سایت بماند که همین باعث بهبود dwell time می شود.

یا زمانی که شما به سایر مطالب داخلی سایت خود مخصوصا مطالب قدیمی خود لینک می دهید کاربر تشویق می شود به صفحات دیگر سایت شما هم سر بزند که این هم بسیار عالی است..

در مورد لینک های خارجی هم دلیل اینکه تاکید داریم لینک به صورت new tab یا باز شدن در پنجره جدید انجام شود،این است که کاربر از صفحه اصلی سایت شما خارج نشده بلکه یک صفحه جدید برای لینک خارجی ایجاد شود.

در مورد لینک خارجی یا بک لینک دقت کنید

لینک های خاجری شما و بک لینک ها نقش اساسی در بهبود دامین اتوریتی سایت ایفا می کنند.در تصویر زیر با دقت بررسی کنید و متوجه اهمیت بک لینک ها در سایت می شوید که چگونه باعث بهبود رتبه دامین اتوریتی می شوند.

تاثیر لینک سازی در دامین اتوریتی

یکی دیگر از نکات بسیار مهم که باید در نظر داشته باشید این است که اگر شما از سایت خود به سایر سایت ها لینک های زیادی دهید اما در عوض از سایر سایت ها برای سایت خود لینکی کسب نکنید باعث آسیب رساندن با اتوریتی دامین خود خواهید شد.بنابراین حواستان باشد که لینک سازی باید دو طرفه انجام شود.


یک دامین اتوریتی جدید از سوی Moz در راه است

روس جونز یکی از مدیران ارشد Moz اخیرا اعلام کرده بود که در ماه مارس ۲۰۲۰ یک الگوریتم جدید DA معرفی خواهد شد.(این الگوریتم سه ماه پیش معرفی شده است)

موز در حال کار کردن روی توسعه بهتر برای عوامل موثر در دامین اتوریتی است که بتواند اسپم ها را حذف کند،ارتباط و همبستگی را بهبود دهد و از همه مهمتر دامین اتوریتی را با تغییرات گوگل همزمان بروزرسانی کند.

بعد از انتشار و معرفی این الگوریتم جدید ممکن است دامین اتوریتی شما کمی نوسان داشته باشد اما باید صبر کرد و دید چه اتفاقی در آینده نزدیک برای سایت شما رخ می دهد.


از سه تکنیک لینک سازی استفاده کنید

۱-پست مهمان

پست مهمان همیشه یکی از راه حل های قوی برای لینک سازی به شمار می رود اما مطمئنا هرکسی حوصله انجام این کار را ندارد چرا که طبیعتا هرکسی وقت انجام این کار را مخصوصا به صورت رایگان ندارد و بنابراین شما باید کاربران و مدیران سایر سایت ها رو به نوعی تشویق کنید تا در سایت شما نیز فعالیت داشته باشند.

۲-اینفوگرافیک ها

مردم عاشق اینفوگرافیک ها هستند.زمانی که کلی اطلاعات به صورت یکجا و مصور در یک تصویر جاسازی شده اند طبیعی است که همه مردم برای استفاده از وقت خود به اینفوگرافیک ها علاقمند شوند.مسلما مطالب تصویری می تواند باعث افزایش اشتراک گذاری و کسب لینک برای سایت شود.

۳-مسابقه و تشویق برای لینک سازی

لینک سازی و بک لینک ها یکی از موثرترین و بهترین عوامل برای سایت چه در افزایش دامین اتوریتی سایت و چه در بهبود رتبه کلمات کلیدی در نتایج گوگل هستند.بنابراین این عامل بسیار مهم را نمی توانید به همین راحتی بدست آورید.پس بهتر است برای کسب لینک های خارجی بیشتر کاربران خود را با مواردی مثل هدیه دادن یا کد تخفیف یا … تشویق به لینک سازی و اشتراک لینک سایت خودتان بکنید.


بک لینک های ضعیف را حذف کنید

همانطور که بک لینک می تواند باعث بهبود رتبه سایت شما شود مسلما از طرفی هم می تواند آسیب جدی به سایت شما وارد کند بنابراین همیشه حواستان باشد از چه سایت هایی لینک دریافت می کنید که البته گاهی اوقات مقصر شما نیستید چرا که ممکن است هر سایتی با هر کیفیت و اعتباری به سایت شما لینک دهد اما این امکان برای شما مهیاست که بتوانید این لینک های ضعیف را از سایت تان حذف کنید.

روش های حذف بک لینک های ضعیف از سایت

  • با مدیر سایت مربوطه تماس بگیرید و از وی درخواست کنید لینک سایت شما را حذف کند
  • از ابزار Google Disavow برای حذف لینک ها استفاده کنید (بهترین روش)
  • اگر سایت شما تازه تاسیس و جدید است و هنوز ترافیک و بازدیدی ندارد و دارای لینک های ضعیف زیادی است بهتر است سایت را حذف کنید

سایت خود را از نظر پنالتی شدن گوگل چک کنید

هر وبمستری آرزو دارد که بتواند با بهبود رتبه و کیفیت سایت خود ترافیک بیشتری برای سایت خود جذب کند بنابراین همیشه باید مراقب سایت خود باشید و هر روز آن را چک کنید.

گوگل گاهی اوقات به دلایل مختلف می تواند سایت شما را از نتایج جستجو حذف کند که می تواند آسیب جدی به آینده سایت و کسب و کار شما وارد کند و شما باید همیشه سایت خود رو بررسی کنید تا مشکلی رخ ندهد.

چگونه پنالتی گوگل را تشخیص دهیم؟

روش های زیادی برای این کار وجود دارد که مهمترین آنها در زیر اشاره شده است:

هر کدام از این ابزارها مخصوصا دو ابزار اول که مختص خود گوگل است به شما پیام می دهد که سایت شما پنالتی شده است و همچنین سایر ابزار ها با وارد کردن آدرس سایت می توانید متوجه وضعیت سایت خود شوید.

چگونه پنالتی گوگل را برطرف کنیم؟

دلایل زیادی ممکن است باعث جریمه سایت شما از سوی گوگل شود که بک لینک های بی کیفیت و اسپم از مهمترین عوامل آنها هستند.

برای رفع مشکل بک لینک های ضعیف از سایت های زیر لینک نگیرید:

  • سایت هایی که توسط گوگل جریمه شدند
  • سایت هایی با محتوای کپی و تکراری
  • سایت های نامرتبط با موضوع سایت شما
  • سایت هایی با محتواهای کوتاه و کم ارزش
  • سایت های بازی

حالت user freindly سایت را حفظ کنید

یوزر فرندلی سایت یا بهتر است بگوییم تجربه و رابط کاربری سایت بسیار حائز اهمیت است.اگر طراحی و چیدمان سایت شما بسیار شلوغ و خسته کننده باشد مسلما کاربر از سایت شما خسته شده و سریعا سایت را ترک می کند بنابراین بسیار مهم است که سایت شما از همه نظر برای هدایت کاربر به بخش های مختلف راحت و قابل دسترس باشد.


یک استراتژی سئو کلاه سفید داشته باشید

در مقاله ای که اخیرا در سایت منتشر کردیم به نکات مهم برای سئو داخلی سایت جهت افزایش بازدید سایت اشاره کردیم و پیشنهاد می کنم حتما مقاله را بخوانید.گوگل عاشق سئو کلاه سفید است و سایت هایی که به صورت طبیعی در سئو رشد می کنند بسیار رتبه عالی خواهند داشت.

چگونه بک لینک های طبیعی بگیریم؟

  1. محتوا فلمروی پادشاهی است.با تولید محتوا قدرتمند و عالی و مرتبط با موضوع سایت خود که بتواند نیاز کاربر را برطرف کند مطمئن باشید ناخودگاه لینک های فراوانی به سایت شما سرازیر می شود.
  2. در انجمن ها و رویداد ها فعال باشید و سعی کنید لینک سایت تان را در موضوعات مختلف به اشتراک بگذارید.
  3. در شبکه های اجتماعی عضو شوید و لینک سایت خود را در پروفایل قرار دهید.
  4. با بلاگرها رابطه های خوبی برقرار کنید و سعی کنید با تهاتر لینک های تازه و جدید بسازید.
  5. با استفاده از ابزارهای مناسب وبسایت ها مانند ابزار نمایش قیمت سکه و دلار و خودرو که لینک سایت شما در ابزار قرار دارد می توانید لینک های زیادی دریافت کنید.
  6. لینک های شکسته یا ریداریکت شده خود سایت خود را با لینک های صحیح جایگزین کنید.

دامین اتوریتی چگونه کار می کند؟

دامین اتوریتی امتیازی است بین ۰ تا ۱۰۰ که توسط Moz توسعه داده شده است و اهمیت آن برای موتورهای جستجو مانند گوگل بسیار بالاست.این امتیاز با عوامل مختلفی درگیر است که در زیر اشاره شده است :

  • لینک به صفحات مختلف دامنه
  • تعداد کل لینک ها
  • MozRank
  • MozTrust

اگر می خواهید سریعتر رنک بالایی بگیرید پیشنهاد می کنیم از سایت هایی با دامین اتوریتی بالای ۵۰ لینک دریافت کنید.در صورتی که دامین اتوریتی سایت شما بالای ۷۰ باشد خیلی سریعتر در کلمات کلیدی اصلی می توانید رشد کنید و به صفحه اول گوگل برسید.

اما باید در نظر داشته باشید که جایگزین هایی هم برای دامین اتوریتی موز وجود دارد که آن Ahrefs Domain Rating با نام کوتاه DR شناخته می شود.

Ahrefs Domain Rating نیز به همان اندازه معروف است و اهمیت دارد که DA موز اینگونه است و هرچه امتیاز آن بالاتر باشد برای اعتبار و رتبه سایت بهتر است.شما می توانید از طریق ابزار سایت ahrefs آمار سایت خود را بدست آورید.

تصویر بالا که مربوط به سایت bloggerspassion.com است مقدار DR 66 را نشان می دهد در صورتی که DA آن در حال حاضر ۴۸ است.می بینید که تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد که نشان از تفاوت الگوریتم محاسباتی آنها می دهد.

چگونه Ahrefs محاسبات DR را انجام می دهد؟

  • بررسی تعداد دامنه های یونیک که حداقل یک لینک فالو به سایت داده باشند
  • بررسی اعتبار دامنه هایی که به سایت لینک دادند
  • ترسیم نمرات سایت ها از ۰ تا ۱۰۰

نکته جالب درباره DR این است که اگر یک سایت با DR بالا از هزاران سایت دیگر لینک دریافت کند،Ahrefs ارزش آن لینک ها را کمتر از ارزش خود سایت در نظر می گیرد.اما اگر یک سایت با DR پایین از تعداد سایت های کمی لینک دریافت کند،Ahrefs ارزش آن لینک ها را بیشتر می داند و باعث افزایش DR سایت اصلی خواهد شد.

چک کردن اسپم اسکور

Moz یک ابزار عالی به نام اسپم اسکور یا Spam Score دارد و به شما اعلام می کند که لینک های ارسالی به سایت شما تا چه حد مضر هستند و هرچه این امتیاز اسپم بالاتر باشد کیفیت سایت شما پایین تر خواهد آمد.این ابزار به شما نشان می دهد که دقیقا کدام لینک ها بی کیفیت هستند و شما می توانید درخواست disavow از طریق گوگل برای حذف آنها ارسال کنید.


چه کنیم زمانی که دامین اتوریتی سایت کاهش پیدا کرده است؟

یکی از سوالات رایج بین کاربران این است که زمانی که دامین اتوریتی سایت مان کم شده است برای بهبود آن باید چه کنیم؟! موارد زیادی برای وجود دارد که اتوریتی سایت بین ۱۰ تا ۵۰ در مدت چند ماه نوسان داشته است و همچنین مواردی بوده است که با DA کمتر در رنک اول گوگل نیز قرار گرفته اند.

خب ما از این موارد چه چیزی می فهمیم؟!

DA به رتبه نتایچ چستجو کاری ندارد.به معنی ساده تر به جای نگرانی درباره اینکه چرا DA سایت کاهش داشته است،روی موارد دیگر مثل بهینه سازی محتوا و تمرکز روی کلمات کلیدی و لینک سازی تمرکز کنید و باعث بهبود رتبه سایت در گوگل شوید.

امتیاز خوب برای دامین اتوریتی و پیج اتوریتی چقدر است؟

هیچ قانون خاصی وجود ندارد که مشخص کند دقیقا چه مقداری برای DA و PA خوب هستند اما اگر دامین اتوریتی سایت شما بالای ۶۵ باشد مسلما رتبه سایت شما برای کلمات کلیدی تان بهتر خواهد بود.

تفاوت پیج اتوریتی PA با دامین اتوریتی DA چیست؟

پیج اتوریتی مقدار اعتبار و کیفیت یک صفحه تک از سایت می باشد در صورتی که مقدار اعتبار دامین اتوریتی رتبه کل صفحات،ساب دامنه و دامنه اصلی می باشد.میانگین DA خوب ۳۰ است و اگر می خواهید صفحات و دامنه شما اعتبار قوی تری داشته باشند باید تلاش کنید تا بالای ۳۰ برسد.

آیا می توانیم رقبای خود با دامین اتوریتی بالاتر را شکست دهیم؟

مطمئنا اینکار انجام شدنی است و اصلا مهم نیست رقبای شما چه اتوریتی دارند.با تمرکز بر روی کلمات کلیدی طولانی که حجم سرچ کمتری دارند می توانید براحتی رقبای خود را شکست دهید حتی اگر یک برند جدید و تازه کار باشید.


سوالات متداول درباره افزایش دامین اتوریتی در سال ۲۰۲۰

در ادامه به سوالات جالبی که اکثرا کاربران درباره دامین اتوریتی در سال ۲۰۲۰ به آنها اشاره می کنند می پردازیم :

۱- چگونه دامین اتوریتی را چک کنم؟

گرچه هزاران ابزار رایگان برای چک کردن اطلاعات دامنه و سایت وجود دارد اما بهترین راه نصب تولبار MozBar است که می توانید روی مرورگر کروم خود نصب کرده و اطلاعات اتوریتی هر سایتی را مشاهده کنید.

این اطلاعات شامل دامین اتوریتی DA و پیج اتوریتی PA و همینطور اسپم اسکور هر سایت می باشد.در صورتی که اکانت پولی موز را خریداری کنید می توانید به اطلاعات کامل هر سایت به همراه لینک هایی که ساخته شده است هم دسترسی داشته باشید.

۲- چگونه دامینه اتوریتی محاسبه می شود؟

محاسبه DA به چندین فاکتور بستگی دارد که شامل لینک های ارسالی به دامنه و تعداد لینک ها به هر صفحه از سایت می باشد.مقدار DA از ۰ تا ۱۰۰ است که توسط توسعه دهندگان Moz طراحی شده و نشان می دهد که هر دامنه چقدر ضعیف یا قوی می باشد.

موارد دیگری که در نحوه محاسبه دامین اتوریتی بسیار حائز اهمیت است در زیر اشاره شده است :

  • لینک پرفایل
  • اعتماد Moz
  • رنک Moz
  • کیفیت بک لینک ها
  • تنوع لینک ها
  • عمر دامنه
  • مرتبط بودن لینک ها با موضوع سایت

۳- چگونه دامین اتوریتی سایت را افزایش دهم؟

کلیه توضیحات و صحبت های گفته شده تا اینجای مقاله برای همین سوال مطرح شده اند و به طور خلاصه اگر بخواهیم به شما بگوییم :

  • لینک های با کیفیت برای سایت تان بدست آورید
  • لینک های ضعیف را از سایت خود حذف کنید

۴- پیج اتوریتی چیست و چگونه تعیین می شود؟

پیج اتوریتی یک معیار برای محاسبه اعتبار یک صفحه تک از سایت می باشد که اگر اعتبار بالایی داشته باشد در نتایج جستجوی گوگل هم اعتبار بالایی دارد. PA هم به مانند DA از ۰ تا ۱۰۰ اندازه گیری می شود و هرچه مقدار بالاتری داشته باشد مطمئنا در موتورهای جستجو ارزش بیشتری دارد.

پیج اتوریتی چیست و چگونه تعیین می شود؟

تعیین اعتبار پیج اتوریتی با توجه به الگوریتم Mozscape به مواردی مثل تعداد لینک ها،MozRank و MozTrust و بیش از ۴۰ فاکتور دیگر بستگی دارد.مهمتر از آن کلمات کلیدی یا بهینه سازی محتوا را برای این محاسبه در نظر نمی گیرد.

بهترین راه افزایش پیج اتوریتی، بهبود بک لینک های صفحه است که باید لینک های با کیفیت و مرتبط با صفحه باشند.

تفاوت پیج اتوریتی PA با دامین اتوریتی DA چیست؟

پیج اتوریتی مقدار اعتبار و کیفیت یک صفحه تک از سایت می باشد در صورتی که مقدار اعتبار دامین اتوریتی رتبه کل صفحات،ساب دامنه و دامنه اصلی می باشد.میانگین DA خوب ۳۰ است و اگر می خواهید صفحات و دامنه شما اعتبار قوی تری داشته باشند باید تلاش کنید تا بالای ۳۰ برسد.

کیفیت و اعتبار هر دو DA و PA بسیار مهم است و اگر هر دو بالا باشند در موتور جستجو گوگل نیز ارزش بالاتری خواهند داشت.به کمک بهبود لینک های سایت خود می توانید بر روی اعتبار دامین و پیج اتوریتی تاثیر خوبی بگذارید.


امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید در صورتی که سوالی دارید در بخش نظرات ارسال کنید

منبع
محمد جواد کوشکی
خودمو یک متخصص نمی دونم چون هر روز دارم چیز های جدیدی در حوزه کسب و کار اینترنتی یاد می گیرم.