افزایش رتبه سایت در گوگل با ۶ روش ساده

0

هیچ چیز بدتر از این نیست وقتی که می‌بینید بعد مدت‌ها تلاش و صرف وقت زیاد، همچنان رتبه وبسایت شما در گوگل پایین و پایین‌تر می‌رود.برخی اوقات هرچقدر هم که تلاش کرده و سعی کنید وضعیت خود را بهتر کنید، همچنان اثری نداشته و این سیر نزولی وبسایت در گوگل ادامه خواهد داشت.

در این مقاله به کمک ابزار قدرتمند Ahrefs سعی کردیم تا به کسانی کمک کنیم که با مشکل عدم افزایش رتبه سایت در گوگل مواجه هستند و نمی‌دانند که چگونه رنک وبسایت خود را بالاتر ببرند.

پروسه کلی از مراحل زیر تشکیل می‌شود :

• کلمات کلیدی رنک‌ بندی‌ های بد خود را پیدا کنید
• صفحاتی که از سایت شما جلو می‌زنند را دریابید
• این صفحات را با بالا بردن رنک خود کنار بزنید
• مراحل را دوباره خیلی تمیز تکرار کنید

 


۱٫ کلمات کلیدی با رتبه بندی ضعیف سایت خود را پیدا کنید

بسیاری از روش ها به شما پیشنهاد می‌کنند که رنک‌های صفحه دوم خود را پیدا کنید و سعی کنید آن‌ها را به صفحه اول ببرید.

اگرچه این راه حل منطقی به نظر می‌رسد، اما دو مشکل اصلی وجود دارد:

• بالا بردن رنک تا بیشتر از ۱۰ رتبه کار آسانی نخواهد بود
• اگر به دنبال ترافیک بیشتری هستید نباید رتبه‌ بندی در صفحه اول برایتان حائز اهمیت باشد

مورد اول که نیازی به توضیح ندارد و معنای آن مشخص است.

اما برای مورد دوم بهتر است نگاهی داشته باشیم به منحنی میانگین CTR برای صفحات اول گوگل :

بررسی ورودی سایت

همانطور که می‌بینید با پایین رفتن از رده‌ها، نرخ کلیک در حالت نمایی کاهش می‌یابد.

این بدین معناست که اگر شما از رتبه سوم به دوم برسید، ترافیک بیشتری را دریافت خواهید کرد تا اینکه بخواهید ۱۰ رتبه را یکجا جابجا کنید. و تفاوت ترافیک دریافتی آنقدر کم نیست که بخواهیم به سادگی از آن بگذریم و بهتر است برای قرار گرفتن در یک وضعیت بهتر، یکی یکی و قدم به قدم رتبه‌های مختلف را کنار بگذاریم.

حال در اولین مرحله، باید کلمات کلیدی که در صفحه‌های اول، بین موقعیت‌های ۲ تا ۱۰ رتبه‌بندی کرده را پیدا کنید و منحصرا بر روی آن‌ها متمرکز شوید.

ورودی ارگانیک گوگل

برای اینکار، دامنه خود را در Aherfs Site Explorer قرار دهید، به گزارشات Organic Keywords رفته، و گزارشات را فیلتر کنید تا فقط کلمات کلیدی موقعیت‌های ۲ تا ۱۰ را برایتان نمایش دهد.

سپس از آنجایی که می‌خواهید رتبه‌بندی واقعی را مشاهده کنید، تمام ویژگی‌های متعلق به SERP را با استفاده از فیلتر SERP محدود کنید. بر روی کشوی مورد نظر کلیک کنید، گزینه Exclude و سپس All features را انتخاب نمایید و تیک بخش Only linking to target را بزنید.

ویژگی SERP در ahrefs


۲٫ کلمات کلیدی که می‌خواهید رنک بالاتری داشته باشند را انتخاب نمایید

تمام کلمات کلیدی موجود در فیلتر این گزارشات، آن‌هایی هستند که هنوز جای پیشرفت را در رتبه‌بندی دارند.پس قدم بعدی شما این است که لیست زیر را برای کلمات کلیدی مورد نظر خود محدود کنید.

حال برای اینکار باید وقت خود را صرف کلماتی کنید که ارزش رنک بالاتر را داشته باشند و وقتتان را هدر ندهند. برای پیدا کردن بهترین کاندید‌ها از روش‌های زیر پیروی کنید.

کلمات کلیدی که بیشتری ترافیک را دریافت می‌کنند

به طورکلی، اگر هدف شما این است که ترافیک ارگانیک خود را به حداکثر برسانید، کلمات کلیدی بالای این گزارش بهترین اهداف شما هستند. به این دلیل که بیشترین ترافیک حال حاضر در وبسایت شما توسط این کلمات دریافت می‌شود.

ورودی از یک کلمه کلیدی

اگر به ستون ترافیک خود دقت کنید متوجه کلماتی خواهید شد که بیشترین ترافیک را در وبسایت شما دریافت می‌کنند.

کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا

ارتقا یک رتبه ترافیک شما را دو برابر خواهد کرد. به همین روی بهتر است ستون حجم جستجوی کلمات کلیدی را بررسی کنید.

کلمات با حجم جستجوی بالا

کلمات کلیدی با میزان دشواری KD پایین

در مراحل بعدی باید سراغ کلماتی بروید که Keyword Difficulty پایینی داشته و سپس باید آن‌ها را نسبت به KD پایین‌تری که دارند، لیست‌بندی کنید.

کلماتی با میزان دشواری پایین

کلمات کلیدی با بیشترین ارزش درآمدی

حال کلمات کلیدی را پیدا کنید که بیشترین درآمد را برای شما داشته‌اند. اگر این کلمات را در فیلتر مورد نظر پیدا کنید خیلی بهتر قادر هستید از آن‌ها استفاده کنید.

همچنین باید کلمات برند را جستجو کنید تا قادر باشید رنک خود را در گوگل بالاتر ببرید. کافیست برای جستجوی این کلمات به google keyword planner مراجعه کرده و با نگاهی به SERP می‌توانیم تشخیص دهیم که این کلمات واقعا تاثیرگذار هستند یا نه.

گوگل کیبورد پلنر

در مرحله بعدی باید کلماتی را دریابید که توسط امکانات SERP در لیست قرار گرفته‌اند. با پیدا کردن این کلمات بهتر است کار خود را ساده کرده و به دنبال این دسته از کلمات کلیدی نروید.


۳٫ بفهمید که چرا وبسایت‌ های دیگر از شما جلو می‌زنند

دلایل زیادی برای این مورد وجود دارند و عموم مواردی که در رتبه‌بندی تاثیرگذار هستند در پایین به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

• تعداد دامنه‌های مراجعه کننده
• اعتبار صفحه
• اعتبار وبسایت

گوگل سعی می‌کند که برای هر بخش، مرتبط‌‌ ترین مطلب را برایتان فراهم کند. و خیلی خوب می‌داند که مردم به دنبال مطالعه هستند نه پول خرج کردن.به همین روی یک هدف جستجوی مشخص برای گوگل تعریف شده که اگر از آن پیروی نکنید، می‌توان گفت که کار وبسایت شما تمام است و رتبه شما بالا نخواهد رفت.

با این اوصاف برای پیدا کردن و یافتن نتایج صفحات اول باید سه مورد زیر را در نظر داشته باشید:

• نوع محتوا Content Type
• فرمت محتوا Content Format
• زاویه محتوا Content Angle

مورد اول یعنی محتوایی که بر اساس؛ وبلاگ، محصول، دسته‌بندی و … لیست شده‌اند.

مورد دوم محتوایی هستند که بر اساس؛ چگونه کار x را انجام دهیم، راهنما‌ های قدم به قدم و … لیست شده‌اند و زاویه محتوا، همان USP مطلب شما می‌باشد.

با بررسی این نمودار می‌توانید کلمات کلیدی را که برای محتوای شما بیشترین ترافیک و کلیک را دارند یافت کرده و آن‌هایی که در پایین نمودار قرار گرفته‌اند را تغییر دهید.

بررسی ترافیک ورودی گوگل

حالا سراغ راه‌های سنتی‌ تری برای ارتقا رنک وبسایت برویم.

تعداد دامنه‌های مراجعه کننده

در جدول SERP قادر هستید دامنه مراجعه کننده محتوای خود را اندازه بگیرید و ببینید که دیگر سایت‌ها چگونه در این زمینه در وضعیت و جایگاه بهتری قرار گرفته‌اند.

برای بالا بردن رنک خود، باید لینک‌هایی را پیدا کنید دامنه‌های ارجاع دهنده بیشتری نسبت به صفحات برتر دارند.به عنوان مثال در نمودار می‌بینید که دامنه‌های ارجاع دهنده شما از وبسایت بهتری بالاتر است، اما همچنان در رتبه پایین‌تری قرار گرفته‌اید.

تعداد دامنه‌های مراجعه کننده

اعتبار صفحه

الگوریتم رتبه‌بندی گوگل توسط چیزی به نام PageRank ساخته شده است که backlink authority وبسایت‌ها را به طور دقیقی و موثری اندازه‌گیری می‌کند.به همین دلیل روی صفحاتی که backlink authority بیشتری داشته باشند در وضعیت و رتبه بالاتری قرار خواهند گرفت.

در نتیجه شما علاوه بر دامنه‌های ارجاع کننده سایت‌های بالاتر، بایدURL Rating صفحاتی که در وضعیت بهتری قرار دارند را نیز پیدا کنید.برای اینکار کافیست در جدول SERP به بخش UR نگاهی داشته باشید.

اعتبار صفحه سایت

در جدول بالا می‌بینید که دو صفحه در Keyword research نسبت به ما امتیاز UR بیشتری دارند. با این اوصاف ما باید برای ارتقا رتبه خود به این بخش‌ها توجه بیشری داشته باشیم.

اعتبار وبسایت

اگرچه هنوز مشخص نیست که گوگل چگونه بر اساس اعتبار وبسایت آن را در رتبه‌بندی خود قرار می‌دهد، اما با بررسی‌هایی متوجه شدیم که Domain Rating تاثیر بسزایی در جایگاه شما خواهد داشت.

با نگاهی به رتبه‌بندی‌ها متوجه خواهیم شد که اکثر صفحات محبوب به وبسایت‌های رجوع داده می‌شوند که از اعتبار بالاتری برخوردار هستند. همانطور که اشاره کردیم مشخص نیست که گوگل واقعا این امر را در رنک‌‌های خود اثر می‌دهد یا نه، اما واضح است که صفحات محبوب عموما به برند‌ها و وبسایت‌های با اعتبار وابسته هستند.

دامین اتوریتی

با این‌حال اگر می‌خواهید میان این صفحات از رتبه بالاتری برخوردار باشید، باید یک مقاله متمرکزتر و دقیق‌تری برای صفحه خود شکل دهید.هر چه که باشد، شما باید تمام سعی خود را بکنید تا کلمات کلیدی که بر روی اعتبار وبسایت شما تاثیر گذاشته‌اند را پیدا کنید و آن‌ها را مد نظر قرار دهید‌.


۴٫ جاهایی که اهمیت دارد از دیگر صفحات پیشی بگیرید

برای اینکار باید ببینید که چرا دیگر صفحات رنک بالاتری نسبت به شما دارند. در نتیجه تحقیقاتی را شکل دهید تا منبع مشکلات خود را پیدا کنید‌.
در صورتی که مشکل از تعداد دامنه‌های ارجاع دهنده است؛ لینک‌ها و پیوند‌های باکیفیت‌تری برای صفحه خود ایجاد کنید.

اگر در این زمینه اطلاعی ندارید و نمی‌دانید که چطور پیوند‌های باکیفیت‌تری تهیه کنید، در اینترنت جستجو کرده و مقاله‌های مرتبط را با دقت مطالعه کنید.

اگر اعتبار صفحه Page Authority مشکل اصلی است :

باید بک‌ لینک‌ های مناسب و بهتری ایجاد کرده و همچنین لینک های داخلی قدرتمند و مرتبطی را به صفحه خود اضافه کنید.

در یک بررسی کلی متوجه شدیم که بهترین راه برای مواقعی که سایت شما به میزان کمی از کمک نیاز دارد، همین اضافه کردن لینک‌های داخلی می‌باشد. در حالی که ساختن بک‌لینک‌های بیشتر به اعتبار صفحه شما کمک خواهد کرد.

به هر روی کار از محکم کاری عیب نمی‌کند و اگر می‌خواهید که از همه جوانب صفحه خود اطمینان کامل حاصل کنید، بهتر است هر دو روش بالا را تمام و کمال انجام دهید.

اگر اعتبار وبسایت Domain Authority مشکل اصلی شماست :

با مشکل سخت‌تر و پیچیده‌تری روبه‌رو هستید‌.اگر DP شما نسبت به صفحاتی که وضعیت بهتری دارند واقعا بد به نظر می‌رسد، بهتر است که سراغ کلمات کلیدی ساده‌تری بروید. با این‌حال اغلب قادر هستید با پیروزی در سطح صفحه، در SERP وضعیت بهتری داشته باشید‌.

این بدین معناست که شما باید بک‌لینک‌های داخلی و خارجی بیشتری را برای صفحه خود ایجاد کنید.علاوه بر این اگر در بازه زمانی طولانی این کار را انجام دهید، DP شما به عنوان یک پروسه طبیعی ارتقا خواهد یافت. اینکار با گذشت زمان توانایی وبسایت شما در بالا رفتن رتبه را افزایش داده و کلمات کلیدی قوی‌تری قابل استفاده خواهند بود‌.


۵٫ رتبه‌بندی‌ها را دنبال کنید

همانطور که روزانه تلاش خود را می‌کنید که رتبه خود را بالاتر ببرید، باید مرتب رنک تان را در گوگل مشاهده کنید. اگر اینکار را انجام ندهید متوجه وضعیت متغییر خود نشده و نخواهید فهمید که چه راهکار‌‌هایی برایتان مفیدتر هستند.

طبیعی است که انجام اینکار در بازه‌های مختلف، آگاهی شما را بالاتر برده و قادر هستید که روش‌های متنوعی برای ارتقا رتبه خود در گوگل پیدا کنید و در طول زمان وضعیت بهتری داشته باشید.

برای اینکار باید از وسیله‌ی Ahrefs Rank Tracker استفاده کنید.

در این دنبال کننده رتبه قادر هستید بیش از ده هزار کلمه کلیدی را مشاهده کنید. ما عموما کلمات کلیدی اصلی وبسایت‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

برای تنظیم کلمات کلیدی خود در این وسیله، یک پروژه را انتخاب کرده، بر روی گزینه Add Keywords کلیک نمایید، کلمات کلیدی که می‌خواهید جستجو کنید را وارد کرده و کشوی مورد نظر را برای موتور جستجوگر تعیین کنید. سپس بر روی Add Keywords کلیک نمایید.

بعد از انجام این مراحل ساده رتبه شما در رتبه بندی گوگل دنبال خواهد شد.بر روی آیکون گراف کنار هر کلمه کلیک کرده تا پروسه رتبه‌ بندی آن را در زمان‌های مختلف مشاهده کنید.


۶٫ اینکار را برای کلمات کلیدی دیگر تکرار کنید

رسیدن به رتبه اول گوگل برای یک کلمه کار بسیار خوبیست، اما بالا بردن رتبه چندین کلمه کلیدی فوق‌العاده است.از آنجایی که این پروسه برای یک کلمه کلیدی قابل انجام است، کافیست که دوباره آن را برای دیگر کلمات نیز دنبال کنید. این چرخه را از اول تا آخر تکرار کرده و آنقدر اینکار را انجام دهید تا قادر باشید رنک خود را بالاتر و بالاتر ببرید.

افزایش ورودی سایت

با گذر زمان، صدها کلمه کلیدی را ارتقا داده و ترافیک ارگانیک دریافتی ماهانه شما بالا خواهد رفت.

اهمیت ترافیک از رنک خیلی بیشتر است

ما برای صدهزار کلمه کلیدی، ۱۰ سایت برتر رتبه‌بندی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که ترافیک ارگانیک دریافتی آن‌ها حدودا ۴۹٪ است.چه باور کنید یا نه، SEO فقط مختص رنک اول برای کلمات کلیدی شما نیست.

به همین روی اگر می‌خواهید که ترافیک دریافتی حاصل از کلمات کلیدی خود را افزایش دهید، به موارد زیر توجه کنید:

• موضوع خود را تا حد امکان عمیق و دقیق پوشش دهید
• یک صفحه authority در موضوع ایجاد کنید
• نیت جستجو را پیدا کنید و روی آن متمرکز شوید
• سعی کنید که Snippetsهای موجود را برنده شوید

سخن پایانی

بالا بردن رنک خود در گوگل یک کار غیر ممکن و علم کهکشانی نیست؛ اما برای برخی کلمات کلیدی این پروسه خیلی سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد بود.
به همین روی تعقیب رتبه‌بندی کلمات کلیدی غیر رقابتی که قبلا در صفحه اول رنک‌بندی کرده‌اید امری منطقی است.

اصل موضوع اینجاست که بفهمید چرا دیگر وبسایت‌ها از شما پیشی گرفته و بعد از دریافتن ضعف‌های خود باید تمام وقتتان را صرف پر کردن این حفره‌های خالی کنید تا بتوانید با گذر زمان وضعیت بهتری در رتبه‌بندی گوگل داشته باشید.

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Enter Captcha Here : *

Reload Image